ساخت «به وقت شام» از الزامات زمانه بود
کد خبر: 3700362
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
کارشناس سینما:

ساخت «به وقت شام» از الزامات زمانه بود

گروه هنر ــ حجت‎الاسلام آتش‎زر تصریح کرد: فیلم سینمایی «به وقت شام» با توجه به شرایط منطقه در بهترین زمان ممکن ساخته شده، زیرا به واسطه این فیلم بسیاری از ناگفته‌ها افشا شده است.

نوروز، کنشلو، 2///ساخت «به وقت شام» جز الزامات زمان حال بود

حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی آتش‌زر، کارشناس سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره ساخته جدید ابراهیم حاتمی کیا «به وقت شام» اینگونه اظهار نظر کرد: از نگاه من این فیلم سینمایی در بهترین و مناسب ترین شرایط تولید شده، چون در شرایط موجود، منطقه ما به شدت درگیر جریان‌های نفاق شده است و بسیاری از دشمنان انقلاب اسلامی نیز سعی می‌کنند با تبلیغات منفی خود چهره‌ای نامناسب از فعالیت‌های آزادی‌خواهانه کشورمان به جهانیان نشان دهند، اما فیلمی چون به وقت شام نشان می‌دهد که اگر اقدامی ایران در خارج از مرزهایش انجام می‌دهد تبعات مثبت آن نه تنها در داخل، بلکه در خارج از مرز‌ها نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: ادعای فوق را در عراق و سوریه می‌توان به خوبی مشاهده کرد، چون اگر ایران اسلامی نبود، مطمئناً داعش چیزی از عراق و سوریه باقی نمی‌گذاشت، اما امروز دیگر داعش به شکل گذشته وجود ندارد و به نوعی نفس‌هایش به شماره افتاده است. این اتفاقات تنها به واسطه خبررسانی به گوش جهانیان نمی‌رسد، بلکه در قالب آثار سینمایی می‌بایست این موضوعات را برای مردم جهان آشکار کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: جنگ‌افروزی امروز جریان‌های انحرافی تنها به اشکال نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه در عرصه فضای مجازی و برنامه‌سازی نیز می‌بینیم که آنها بسیار فعال هستند، برای همین در کنار موفقیت‌های نظامی می‌بایست از موفقیت‌های هنری نیز غافل نشد. با این توضیحات باور من است که به وقت شام کاری در راستای افشای چهره پلید داعشیان است. در ضمن در آن به جانفشانی مدافعان حرم نیز پرداخته می‌شود.

این کارشناس سینما درباره ارزش‌های فنی به وقت شام نیز چنین توضیح داد: این فیلم سینمای به لحاظ ارزش‌های تکنیکی نیز یکی از کارهای خوب و ماندگار سینمای ایران محسوب می‌شود که به نظرم توانسته استانداردهای سینمای ایران را تا حد چشمگیری رشد بخشد. برای مثال از بحث شخصیت‌پردازی فیلم حرف می‌زنم. این کار یک اثر کاملا شخصیت محور است که در آن قصه روایت می‌شود. نکته جالب این‌‌ه شخصیت‌پردازی این فیلم تنها به نقش‌های مثبت خلاصه نمی‌شود، بلکه در نقش‌های منفی نیز چنین اتفاقی رخ داده است.

آتش‌زر اضافه کرد: در به وقت شام وقتی درباره داعش حرف زده می‌شود ما تنها یک شکل از داعش را نمی‌بینیم، بلکه در میان آنها نیز تعدد شخصیت وجود دارد. در ضمن به واسطه تعدد شخصیت این فیلم در می‌یابیم آدم‌هایی که در این جریانات فکری هستند، عمدتاً افرادی سرخورده در جامعه هستند که برای پوشش نداشته‌های خود به چنین جریاناتی پیوسته‌اند.

وی متذکر شد: وقتی فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا  را با برخی از کارهای امروز سینمای کشورمان مقایسه می‌کنم، می‌بینیم این‌که این اثر سعی کرده از فضای سیاهی که بر سینمای اجتماعی ما حاکم شده، خارج شود و تصویری زیبا از افتخارات ما را نشان دهد. این امر به نظر اتفاق بسیار خوبیست که سینما به شدت به آن نیازمند است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این‌که به وقت شام قهرمان‌پروری نیز انجام می دهد، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر سینمای کشورمان به شدت از قهرمان تهی شده است و به نوعی نقش‌های اول افرادی خنثی هستند، اما در این فیلم شخصیت، هویت قهرمان گونه دارد. این ویژگی جدا از این‌که به لحاظ سینمایی جذابیت بالایی دارد به تماشاگر این نکته را القا می‌کند که هر یک از آنها می‌تواند در جای خود قهرمان باشد. همچینین در این فیلم تماشاگر در می‌یابد که برای تغییر شرایط حتما لازم نیست به انتظار قهرمان بنشیند، بلکه کافیست تا خود اراده کند تا به یک قهرمان تبدیل شود. این رویکرد نیز بر خلاف جریان قهرمان‌پردازی هالیوود است و به نوعی بر پایه واقعیت استوار است.

وی درباره فضاسازی جدیدی که در به وقت شام عرضه می‌شود نیز چنین توضیح داد: فضاها و تصاویری که در فیلم حاتمی‌کیا می‌بینیم در دیگر کارهای ایرانی مشاهده نمی شود. به ویژه در امر فیلمبرداری و جلوه‌های ویژه من می‌توانم استانداردهای این فیلم را با بسیاری از کارهای خارجی مقایسه کنم. بحث دیگر من به امر بازیگری این فیلم مربوط می‌شود. در این کار بازیگران ایرانی فیلم به نظرم همکاری بسیار خوبی با هنرپیشه‌های عرب فیلم دارند. این هماهنگی نیز به این دلیل رخ داده که پیام کار دغدغه تمام عوامل فعال در فیلم است.

آتش‌زر در انتهای سخنان خود تاکید کرد: به باور من نگاهی که بر فیلم به وقت شام وجود دارد تنها مخاطب داخلی ندارد، بلکه می‌توان برای آن نگاه بین‌المللی نیز قائل شد. برای همین این فیلم سینمایی اگر در بحث پخش خوب عمل کند می‌تواند حداقل در منطقه مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشد، البته مطمئناً برخی جریانات سعودی و صهیونیستی در مقابل چنین کاری هجمه به پا خواهند کرد، برای همین هم به روی پخش‌کننده این فیلم تاکید ویژه دارم.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha