کم‌کاری در سیما، چراغ سبز به شبکه‎های ماهواره‎ای است
کد خبر: 3700360
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۳
کریم اکبری مبارکه:

کم‌کاری در سیما، چراغ سبز به شبکه‎های ماهواره‎ای است

گروه هنر ــ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: این‌که ما در امر تولید غافل باشیم تنها یک کم کاری حرفه‌ای نیست، بلکه نوعی چراغ سبز نشان دادن به ماهواره‌ها برای جذب تماشاگر است.

نوروز، کنشلو، 1 ///کم‌کاری در سیما، چراغ سبز به ماهواره است

کریم اکبری‌مبارکه، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، درباره کیفیت‌ برنامه‌های نمایشی تلویزیون در سالی که گذشت، اظهار کرد: من هر گاه در منزل حضور داشتم، سریال‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود را تماشا می‌کنم، چون به عنوان یک فعال در این حوزه، هم به کارهای رسانه ملی علاقمند هستم، هم این‌که دوست دارم از به دانش و آگاهی خود در حوزه بازیگری بیفزایم. دلیلم نیز این است که یک بازیگر هیچگاه نباید بگوید که چون من سال‌هاست بازی می‌کنم دیگر نیازی به یاد گیری ندارم، برای همین باید بکوشد در هر مقطع آماده یاد گیری باشد.

وی افزود: با توجه به مقدمه فوق باید بگویم که سیما را به عنوان یک بازیگر و بیننده حرفه‌ای در سالی که گذشت موفق می‌دانم، چون با توجه به کمبودهایی که رسانه ملی در حوزه مسائل مالی دارد، برنامه‌سازی امری دشوار است، اما خوشبختانه سیما از عهده آن به خوبی بر آمده است. مطلب دیگری که باید در این زمینه به آن توجه شود این است که جدا از کیفیت ما باید به کمیت نیز توجه داشته باشیم، والا قادر نیستیم، آنتن را پر کنیم. اتفاقی که اگر رخ دهد متاسفانه فضا برای خود‌نمایی شبکه‌های ماهواره‌ای فراهم می‌شود.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون در پرداختن به آموزه‌های دینی توانسته موفقیتی کسب کند؟ گفت: باید دید که منظور از موفقیت چیست یا اینکه ما چگونه آثاری را دینی می‌دانیم؟ آیا تنها سریال‌های تاریخی دینی هستند یا این‌که موضوعات معاصر نیز جزو گونه مورد نظر می‌توانند مد نظر قرار گیرند. برای مثال اگر در سریالی موضوع دروغ مد نظر قصه باشد آن کار را نمی‌توان دینی نامید؟ با توجه به سوالاتی که مطرح شد اگر بخواهیم نگاهی تاریخی به سریال‌های سال گذشته داشته باشیم باید گفت موفقیت چندانی نداشته‌ایم، اما در حوزه تولیدات معاصر من تلویزیون را موفق می‌دانم.

اکبری‌مبارکه تاکید کرد: جدا از این‌که من تلویزیون را در پرداختن به موضوعات دینی در قالب قصه‌های معاصر موفق می‌دانم، باورم این است که کارهای اینچنینی تاثیرگذاری بیشتری نیز دارد، چون تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند. برای مثال از سریال «آنام» نام می‌برم. جز به جز این کار به اتفاقاتی پرداخته که در پیرامون ما به شدت رواج دارد، اما ما یا چشم خود را به روی آنها بسته‌ایم یا این‌که نمی‌خواهیم آنها را ببینیم. موضوعاتی که در دین مبین اسلام رعایت یا منع آن به شدت توصیه شده است.

این بازیگر ادامه داد: اگر سریال‌هایی که می‌خواهند موضوعات دینی و اخلاقی را مد نظر قرار دهند، ساختار و کیفیتی چون سریال «آنام» را مد نظر قرار دهند، آینده خوشی را برای تلویزیون می‌توان انتظار داشت، اما نباید از یاد برد ما کارهای سختی نیز در این حوزه کم نداریم. این معضل نیز یا به واسطه ضعف فیلمنامه به وجود آمده یا این‌که سازنده آن به موضوعی که در کارش مد نظر قرار گرفته، باور ندارد.

وی متذکر شد: در کنار مسائلی که به آن اشاره کردم، می‌خواهم به این نکته نیز بپردازم برخی مواقع محدودیت‌های مالی نیز به روی کیفیت تاثیرگذار است، چون اگر کارگردان یا تهیه‌کننده آنچه را که نیازش است در اختیار نداشته باشد، مجبور است به نوعی کارش را محدود کند. این اتفاق را به خوبی در حوزه سینمای دفاع مقدس می‌توان مشاهده کرد. در بسیاری از تله فیلم‌هایی که در این حوزه کار می‌شود ما کمبود سخت افزار را می‌بینیم، برای همین نباید از آنها انتظار داشته باشیم تا در حد فیلم‌هایی نظیر «دوئل» بدرخشند.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان جذب مخاطب در سیما گفت: تا چند سال پیش شاید شبکه‌های ماهواره‌ای بخشی از مخاطبان سیما را به سمت خود جذب کرده بودند، اما معتقدم در سال گذشته به شدت از میزان تماشاگران ماهواره کاسته شده است، چون مردم دریافته‌اند تولیدات ماهواره‌ای عمدتا آثاری بی‌کیفیت هستند که تنها هدفشان تخریب فرهنگ خانواده ایرانی است، البته نمی‌خواهم بگویم خطر ماهواره از بین رفته تنها به کم شدن مخاطبانش اشاره می‌کنم. با این توضیح وظیفه سیما به شدت سنگین‌تر می‌شود، چون با کارهای خوبی نظیر «آنام» باید فرصت خودنمایی مجدد را از شبکه‌های ماهواره بگیرد.

وی درباره برنامه‌های مناسبتی و غیر نمایشی سیما در سالی که گذشت هم گفت: من این حوزه را از بخش نمایشی سیما موفق‌تر می‌دانم، چون نیاز چندانی به درام‌پردازی ندارم و تنها بر واقعیت استوار است. برای همین هم شاید سخت افزار چندانی نسبت به سریال‌های نمایش نیاز نداشته باشد. برای مثال برنامه‌ای که می‌خواهد یک سخنرانی یا مراسمی را پوشش دهد تنها به نمایش تصویری آن اکتفا می‌کند. با این توضیح در ایام ماه رمضان و محرم برنامه‌های که از تلویزیون روی آنتن رفت به نظرم توانست در جلب رضایت مردم موفق باشد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha