مافیاهای اقتصادی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند
کد خبر: 3692739
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
به مناسبت سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی/ حسینی‌کیا:

مافیاهای اقتصادی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

گروه اقتصاد ــ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: نداشتن دانش کافی، وجود مافیاهای اقتصادی در کشور، تنبلی و همچنین ضعف قوانین، از جمله دلایلی هستند که نتوانیم به معنای واقعی کلمه به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.

مافیاهای اقتصادی مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

به گزارش ایکنا، امروز 29 بهمن‌ماه، چهارمین سالروز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب است. ایشان در طول این چند سال، در هر جمع و جلسه‌ای بر اهمیت تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرده و مخصوصا مسئولان کشور را به تلاش در این راستا ترغیب کرده‌اند. در این مدت اقداماتی از سوی دولت و مخصوصا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته اما همچنان برخی شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده آن است که تا مقاوم‌سازی اقتصاد کشور راه درازی در پیش داریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، در ابتدا به بیان نکاتی درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی بدین معناست که به داشته‌های خودمان توجه کرده و اقتصاد کشور را براساس توانایی‌های داخلی پیش ببریم؛ بدین معنی که وقتی در کشور ما برخی توانمندی‌ها و زیرساخت‌ها وجود دارد، نیازی به این نیست که نگاه ما به خارج از کشور باشد.
وی ادامه داد: اگر از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم، نیازی به وابستگی به بیگانگان برای رشد و توسعه اقتصادی نیست و البته بنده معتقدم این نگاه در کشور تقویت شده و رهبر معظم انقلاب هم به خوبی بر اهمیت تحقق این مسئله تأکید کرده‌اند و لذا چند سالی است که دولت‌ها در حال تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.
نماینده سنقر و کلیایی در خانه ملت تأکید کرد: با این تلاش‌ها، این امید وجود دارد که مسئولان بتوانند اقتصاد مقاومتی را نهادینه کنند اما هنوز به معنای حقیقی کلمه به اقتصاد مقاوم نرسیده‌ایم تا نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم. بخشی از این علت به نداشتن دانش کافی و بخشی به مافیاهای اقتصادی مربوط است که مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند. بخش دیگری از مشکلات مربوط به تنبلی خود ما و بخشی هم به ضعف قوانین مربوط است تا نتوانیم به معنای واقعی کلمه به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اظهار کرد: بخشی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی به رفع موانع تولید، بخشی به حرکت منابع بانکی به سمت حمایت از تولید، ممنوعیت برخی واردات، ممانعت از قاچاق کالا، حمایت از تولید داخلی، نظارت جدی بر کیفی بودن و صادرات‌پذیر بودن کالاهای داخلی و همچنین افزایش قدرت رقابت‌پذیری آنها مربوط است.
حسینی کیا در پایان عنوان کرد: از سوی دیگر باید فرهنگ‌سازی کنیم تا بتوان از تولیدات داخلی، حداکثر استفاده را برد. در زمینه وظیفه مسئولان هم باید عرض کنم که مسئولان باید حمایت از تولید داخلی را از خودشان شروع کرده و از تولیدکنندگان حمایت کنند وگرنه اگر فقط شعار دهیم به جایی نخواهیم رسید.

انتهای پیام

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

captcha