مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مخابره توام با تاخیر برخی رویدادها
کد خبر: 3673990
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مخابره توام با تاخیر برخی رویدادها

گروه فعالیت‌های قرآنی: صفحات معارفی رسانه‌های کشور امروز بیشتر بر روی رویدادهای مناسبتی این ایام تمرکز کرده‌اند، ضمن اینکه برخی خبرگزاری‌ها خبرهایی را با تأخیر چند ساعته و حتی چند روزه از زمان انتشار اولین خبر، انعکاس داده‌اند.

به گزار خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبرنگاران صفحات معارفی رسانه‌های کشور امروز 27 آذرماه نیز تلاشی اثرگذار برای انعکاس رویدادهای قرآنی و معارفی از گوشه و کنار کشور داشتند. در این بین به نظر می‌رسد که برخی خبرگزاری‌ها نسبت به سرعت در انتشار برخی خبرها را تا حدود نادیده گرفته‌اند. برخی خبرگزاری‌ها خبرهایی را مخابره کرده‌اند که مشروح آن در روزهای قبل اتفاق افتاده بود.
خبرگزاری فارس امروز برخلاف سایر خبرگزاری‌های مورد مطالعه در این تحلیل خط خبری کاهش بودجه قرآنی را پیگیری کرده است. خبرگزاری تسنیم نیز تلاش کرده است تا با توجه به مناسبت‌های این ایام، مطالب متناظر با این مناسبت‌ها را مخابره کند.
ایسنا دو خبر منتشر شده در این روز را (تا زمان تنظیم این تحلیل) به دو گزارش تصویری از تشییع شهدای کشورمان اختصاص داده و خبرگزاری مهر نیز گفت‌وگویی مفصل با برگزار کننده بزرگترین مسابقات قران در بخش مردمی انجام داده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی از تهیه بسته‌های ارزان قیمت سفر به عتبات عالیات برای دانشجویان خبر داده و ایبنا و باشگاه خبرنگاران جوان نیز هر کدام خبرهایی در مورد روز وحدت حوزه و دانشگاه مخابره کرده‌اند.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز گفت‌وگویی با استاد «شهریار پرهیزکار» انجام داده است. گفت‌وگویی که این حافظ بین‌المللی قرآن در آن به انتقاد از وضعیت بودجه قرآنی در سال 97 پرداخته و تأکید کرده بودجه‌هایی که از فعالیت‌های قرآنی کم می‌شود برای مبارزه به بزه‌کاری‌های اجتماعی اختصاص خواهد یافت.
پرهیزکار در بخش دیگری از گفت‌وگو خود به این موضوع که مسئولان با تأثیرات فرهنگی قرآن آشنا نیستند اشاره کرده و با تأکید بر اینکه کم شدن بودجه قرآنی کشور سایر هزینه‌ها را بالا می‌برد، تأکید کرده که؛ «کم‌کاری و کم گذاشتن برای قرآن، تبعات منفی به لحاظ فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی برای جامعه در پی دارد. دولتمردان ما رابطه خوبی با قرآن ندارند؛ یعنی این را تجربه نکرده‌اند که با قرآن بودن تا چه اندازه می‌تواند انسان را از رذائل و خبائث و مسائل منفی در زندگی دور کند».
این خبرگزاری همچنین گفت‌وگوی کوتاهی با مدیر اجرایی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت انجام داده است، بهبودی در این گفت‌وگو از اعلام وصول اسا‌س‌نامه اتحادیه مدغم کشوری در جلسه آینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داده است.
بارگذاری فایل صوتی تلاوت ترتیل استاد شهریار پرهیزکار و همچنین بارگذاری تلاوت‌های صورت گرفته در محفل انس با قرآن در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز 27 آذرماه است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز خبرهای متنوع‌تری نسبت به سایر حبرگزاری‌ها منتشر کرده است. خبرهایی که سعی شده است مناسبت‌های تقویمی این روز را نیز به نوعی تحت پوشش خود قرار دهد.
این صفحه خبرهای امروز خود را با مطلبی از آیت‌الله مجتهدی، که آن را با عنوان «تا زنده هستی و دستت می‌رسد کاری بکن» بر روی خروجی قرار داده است، آغاز کرده و پس از آن هم از رونمایی از وب سایت جدید دانشگاه مذاهب اسلامی خبر داده است.
این خبرگزاری با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی سلسله مطالبی که عمدتاً گذری بر احادیثی که در مورد حضرت عیسی(ع) است، را طی هفته گذشته و هفته جاری منتشر کرده و می‌کند. در همین راستا امروز نیز یادداشتی با عنوان «اشاره قرآن به نقش حضرت عیسی(ع) در مهدویت و امر ظهور» را منتشر کرده است.
اعلام جزئیات نشست‌های پژوهشکده اعجاز قرآن در هفته پژوهش و بارگذاری تلاوت‌ «عبدالمحمد پورعاشوری» که در صد و هفتاد و چهارمین کرسی تلاوت نفحات القرآن صورت گرفته است، از دیگر خبرهای امروز خبرگزاری تسنیم است.
این خبرگزاری همچنین گفت‌وگوی کوتاهی با آیت‌الله سعید شاه‌آبادی، رئیس مؤسسه غدیرشناسی و از پیشکسوتان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه انجام داده است. آیت‌الله شاه‌آبادی در این گفت‌وگو به بیان اصلی‌ترین مانع وحدت حوزه و دانشگاه پرداخته و گفته؛ شاید نخستین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه، عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین باشد».
تسنیم همچنین از جمله معدود خبرگزاری‌هایی بوده است که پیام وزیر آموزش و پرورش را در صفحه معارفی خود منتشر کرده است. پیامی که به مناسبت هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز در مدارس منتشر شده و در آن بیان شده؛ «حفظ موضوعی قرآن فرزندان ما را به سوی حیات قرآنی رهنمون می‌کند».
خبری از مرحله نیمه‌نهایی مسابقات «شوق تلاوت»، برگزاری دوره حفظ موضوعی قرآن به روش اشاره در موسسه جامعه‌القرآن و برگزاری نشست خبری مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است.
تسنیم همچنین امروز، خبری که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شده بود را منتشر کرده است. در این خبر که در مورد ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم است، اسامی سازمان‌هایی که بیشترین نقش را در تحقق طرح ملی حفظ قرآن کریم دارند، معرفی شده‌اند.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز و تا ساعت 15 دو خبر که هر دو آنها گزارش تصویری تشییع شهدای گرانقدر میهن هستند، را منتشر کرده است.
در گزارش تصویری اول مراسم تشییع شهید مدافع حرم «سیدعلی‌احمد جعفری» در حرم رضوی انعکاس داده شده و گزارش تصویری دوم نیز به مراسم استقبال از پیکر ۵۵ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس در مرز شلمچه اختصاص یافته است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همچون خبرگزاری تسنیم خبر مربوط به جلسه روز گذشته ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن که روز گذشته برگزار شده را امروز منتشر کرده است. این خبرگزاری در عنوان خبر خود از «بسیج» شدن 16 نهاد برای تحقق 10 میلیون حافظ قرآن استفاده کرده است.
این خبرگزاری در صفحه معارف خود به انعکاس صحبت‌های مطرح شده توسط «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح و همچنین روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران پرداخته است. خبری که صفحات معارفی سایر رسانه‌ها آن را منتشر نکرده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر ضرورت تقویت وحدت میان حوزه و دانشگاه گفته؛ «پروژه وحدت حوزه و دانشگاه را باید فراتر از منافع جناحی و حزبی نگاه کرد و در ادامه به فکر افق‌های دور و آبادانی کشور بود».
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در چهار دهه گذشته تجریبات و اتفاقات مشترکی برای دو نهاد حوزه و دانشگاه روی داده است، بیان کرده است؛ «این تجربه‌ها هیچگاه در فضای یک کار پژوهشی جدی قرار نگرفته تا بتوان فهمید که این تجربه‌ها چگونه می‌تواند زمینه همکاری بیشتری پیدا کند و به سوی آسیب نرود، از سوی دیگر از آغاز انقلاب اسلامی گفتمان امام راحل یک گفتمان فراگیر بود و در پی آن یکسری خرده گفتمان شکل گرفت و در تجربه مدیریتی کشور این خرده گفتمان دانشگاه و حوزه درکنار هم قرار نگرفت».
همچنین این خبرگزاری یکی دیگر از خبرهای خود را به مطالب بیان شده توسط «حجت‌الاسلام محمدتقی اکبرنژاد» در جلسه تفسیر تمدنی قرآن در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر اختصاص داده است.
رئیس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در این جلسه تفسیر گفته است؛ «مفسر ضمن اینکه باید بتواند نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند، در تفسیر باید به صورت عینی نشان دهد که قرآن کتاب تمدن ساز است».
ایرنا در ادامه خبرهای این روز خود خبری هم از نشست خبری رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان مخابره کرده و در آن از تهیه بسته‌های ارزان قیمت اعزام دانشجویان به عتبارت عالیات گزارش داده است. رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در این نشست خبری ابراز امیدواری کرده که با اعزام 500 دانشجو در روزهای ابتدایی سال آینده این بسته‌های ارزان قیمت عملیاتی شود.
آخرین خبر امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف و تا قبل از ساعت 15 به بیانات مطرح شده توسط آیت‌الله نوری همدانی، در آیین پایانی همایش ملی علمی – پژوهشی نماز، ‌ولایت و مسجد در فرهنگ رضوی اختصاص یافته است.
مهر
خبرگزاری مهر صفحه قرآن و متون دینی خود در روز 27 آذرماه را با خبری از اجرای طرح تثبیت حفظ قران توسط موسسه مهد قرآن به روز کرده و پس از آن هم از برگزاری مسابقات قرآن بسیج در استان تهران خبر داده است. در این خبر اعلام شده که زمان برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن بسیج استان تهران روز 30 آذرماه خواهد بود.
همچنین در خبر دیگری که این خبرگزاری منتشر کرده از پیش‌بینی حضور 300 هزار نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم خبر داده شده است. این مطلب را حجت‌الاسلام خسروی، دبیر اجرایی این آزمون و در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما اعلام کرده که مهر آن را بازنشر کرده است.
گفت‌وگو با مدیر دارالقرآن امام علی(ع) که اخیراً مسابقات بخش بانوان را برگزار کرده است، از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است. نجفی قدسی در این گفت‌وگوی مشروح با تأکید بر اینکه ویژگی‌ متمایز کننده مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، مردمی بودن آن است،‌ گفته؛ «افق پیش روی دارالقرآن امام علی(ع) آموزش‌های قرآنی در سطح کشور است و شعبات مختلفی در سطح کشور برای برگزاری جلسات قرآن دائر کرده است».
مطالب مطرح شده توسط اضغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که روز شنبه 25 آذرماه در برنامه رصد شبکه قرآن مطرح شده بود از دیگر خبرهای منتشر شده در این صفحه خبرگزاری مهر است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان یکی از مطالب امروز خود را به گفت‌وگویی با آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی اختصاص داده است. گفت‌وگویی که در آن بر استفاده از دستاوردهای حوزه علمیه و دانشگاه برای رسیدن به جامعه ایده‌آل تأکید شده است.
این صفحه علاوه بر انتشار زندگینامه شهید «امیر مولاپرست» و انتشار حدیثی از امیرالمومنین(ع) در مورد توشه اخلاقی آخرت از معرفی مسئولان کمیته‌های مختلف برگزار کننده یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی خبر داده است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین و علوم قرآنی خود دو خبر منتشر کرده است.
این خبرگزاری اولین خبر خود را به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین وحدت حوزه و دانشگاه اختصاص داده و عنوان «نگرش انتقادی به علوم انسانی در همگرایی حوزه و دانشگاه توسعه پیدا کرد» را برای آن انتخاب کرده است.
همچنین این خبرگزاری در خبری دیگر که با عنوان «فعال شدن سرمایه فرهنگی کتابخانه دانشکده الهیات نیاز به حمایت دارد» منتشر شده به انعکاس صحبت‌های مطرح شده توسط «مجید معارف» رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در آیین افتتاح کتابخانه این دانشکده پرداخته است.

captcha