هنر انقلاب را به حاشیه‌ رانده‌ایم
کد خبر: 3673897
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
جمال شورجه:

هنر انقلاب را به حاشیه‌ رانده‌ایم

گروه هنر: یک کارگردان سینما گفت: هنر انقلاب در سال‌های اخیر نه تنها رشدی نداشته، بلکه به نوعی این شکل از هنر به حاشیه نیز رانده شده است.

هنر انقلاب را به حاشیه‌ رانده‌ایم 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیین رونمایی از کتاب‌های «منشور سینما» و «درآمدی بر سینمای استراتژیک» با حضور جواد شمقدری، حبیب بهمنی، جمال شورجه، سید احمد میرعلائی، مهدی فیوزی و... امروز 27 آذرماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این جلسه جمال شورجه اظهار کرد: متاسفم که بگویم وضعیت سینمای امروز ما به هیچ وجه مناسب نیست، حتی می‌توان گفت به لحاظ فرهنگی در موقعیت وخیمی به سر می‌برد.

وی افزود: وقتی از نامساعد بودن وضعیت سینما سخن می‌گویم، منظورم کمبودهای کمی نیست، چون در این حوزه رشد ما قبل ملاحظه بوده است، بلکه بیشتر منظورم به موضوعات معنایی مربوط می‌شود. در سینمای امروز نگاه به موضوعات دینی بسیار کم رنگ شده و در خوش بینانه‌ترین حالت باید انتظار سالی چند فیلم را در این حوزه نداشت، جدا از این ضعف همان چند کار نیز به شکلی مطلوب روی پرده نمی‌رود و نسبت به آن اجحاف قابل ملاحظه‌ای صورت می‌گیرد.

این فیلمساز ارزشی با تاکید بر این‌که بالندگی سینمای دینی و انقلابی نیازمند حمایت‌های دولتی است، گفت: حمایت دولتی از فیلم‌های انقلابی، اصلی‌ترین فاکتور برای رشد این تولیدات است، البته ممکن است این سوال پیش آید که حمایت‌های مورد نظر ممکن است با اعتراض بخش‌هایی از سینما رو‌به‌رو شود. جواب به این مسئله را اینگونه می‌دهم. هدف و آرمان ما در انقلاب اسلامی، چیست؟ آیا ما انقلاب نکرده‌ایم  تا هنرمان شکلی اسلامی به خود گیرد؟ اگر جواب به این سوال، آری است باید بگویم که نباید برخی زمزمه ما را از هدفمان دور کند، بلکه باید مصمم‌تر در راه خود قدم برداریم، چون می‌بینیم که بدخواهان در انتظارند تا افول سینمای انقلابی را شاهد باشند.

وی ادامه داد: با تمام سختی‌های موجود باز هم فیلم‌هایی در حوزه انقلاب اسلامی ساخته می‌شود که در آن موضوعات دینی و انقلابی مد نظر قرار می‌گیرد، اما این تولیدات چندان با حمایت دولتی تولید نشده‌اند، بلکه تنها با عشق و علاقه فیلمسازان جوان و متعهد کشورمان جلوی دوربین رفته‌اند، البته سازمان‌هایی چون، اوج، حوزه هنری و بسیج هستند که از هنر ارزشی حمایت می کننداما این حمایت‌ها شکل مطلوبی ندارد.

کارگردان فیلم «وعده دیدار» با تأکید بر اینکه بسیاری از هنرمندان دین‌مدار خانه‌نشین شده اند، گفت: متاسفم که بگویم بسیاری از هنرمندان اخلاقی ما خانه نشین شده‌اند و فرصت برای کار کردن پیدا نمی‌کنند. این وضعیت در شرایطی است که می بایست به آنها بیش از دیگران توجه کردچون آنها هستند که آرمان‌های انقلاب اسلامی را زنده نگاه می‌دارند. در همین رابطه باید بگویم که مسئولان سینمایی کاری کرده‌اند که کسانی که باید کار کنند خانه‌نشین شده‌اند و عده دیگر که دغدغه انقلاب ندارند پر کار شده‌اند.

در ادامه این مراسم فارسی‌جانی؛ مؤلف سینما که سرپرستی گروه نویسندگان کتاب «منشور سینما» را هم بر عهده دارد، گفت: همانگونه که جمال شورجه تاکید کردند، هنر در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد، حتی می توان گفت که شرایط بحرانی است. دلیل این اتفاق را هم می‌توان بر پرده سینماها مشاهده کرد، زیرا اکثر فیلم‌هایی که روی پرده می‌بینیم سنخیت چندانی با موضوعات انقلابی ندارد.

وی ادامه داد: اینکه سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های اخیر مغفول مانده، امری نیست که آن را بتوان کتمان کرد؛ نکته ای که بارها از زبان هنرمندان انقلابی آن را شنیده ایم. نکته تأسف‌آورتر اینکه بی‌توجهی به هنر ارزشی تنها به سینما خلاصه نمی‌شود بلکه تمامی بخش های هنری به ویژه هنرهای تجسمی را در بر می‌گیرد، البته ممکن است این سؤال پیش آید که نمایشگاه‌های متعددی که با محوریت انقلاب و موضوعات دینی برگزار می‌شود، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند اما این مطلب بدون توجه به این امر بیان می‌شود که اتفاقات عموماً در نگارخانه‌های دولتی برگزار می‌شود، در صورتیکه این دست کارها باید به بازار راه پیدا کند.

فارسی‌جانی متذکر شد: آسیب‌هایی که پیرامون هنر انقلاب در عالم هنر وجود دارد در شرایطی است که ما چراغ راه در این حوزه داریم. بیانات امام (راحل) و بیانات مقام معظم رهبری توصیه‌هایی است که اگر هنرمندان به آن متوسل شوند اتفاقات بسیار خوبی رقم خواهد خرد اما ما چشم  خود را به داشته‌هایمان بسته‌ایم. در همین رابطه باید بگویم وقتی این کتاب را می‌خواستم انتشار کنیم آن را به فارابی ارئه کردیم اما آنها حاضر نشدند که از ما حمایت کنند اما برادران ما در هیئت هنرمندان اسلامی کمک کردند تا این کتاب نشر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: این دو کتاب حاصل تلاش گروهی پژوهشگر و نویسنده است که برای آن زحمات فراوانی کشیده شده است تا مطالبات به صورت علمی بیان شود و برای هر یک راهکاری هم پیشنهاد شود، بنابراین توصیه من به دولتمرادن این است که حتماً این کتاب را در سیاست‌گذاری‌های خود مد نظر قرار دهند.

در بخش پایانی این مراسم نیز محمدرضا شاه‌حسینی نیز درباره مهجور بودن هنر انقلاب سخن راند و سپس با حضور هنرمندان حاضر در مراسم از دو کتاب مورد نظر رونمایی به عمل آمد.

captcha