آگاهی مشترک حسابداری عامل توسعه دنیای امروز
کد خبر: 3673805
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

آگاهی مشترک حسابداری عامل توسعه دنیای امروز

نخستین دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: باید آگاهی علم حسابداری را همه گیر کنیم تا تضاد ها و منازعات جلوگیری کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرن(ایکنا) جهان اقتصاد نوشت: دکتر علی ثقفی آفریننده مکتب تفکر نظری حسابداری در ایران با اشاره به اهمیت حسابداری در دنیای امروز گفت: عالمان علم حسبداری امروزه وظیفه سنگی دارند که مهمترین آن ها دادن آگاهی مشترکی از اوضاع مالی ونتایج عملکرد به مدیران سهام داران و ارگان های مربوطه است. داشتن آگاهی مشترک اهمیت فراوانی دارد زیرا بیشتر تضاد ها و منازعاتی که در دنیای امروز روی می دهد به این دلیل است که اگهی مشترک بسیار نا چیز است.

بنیان‌گذار و نخستین رئیس انجمن حسابداری ایران در همایش گرامیداشت هفته حسابدار که در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران برگزار شد، افزود: منظور از آگاهی مشترک یعنی این که برداشت هایی که از گزارش مدیر عامل می شود همان برداشتی باشد که سازمان بورس و حسابداران از صورت های مالی دریافت می کنند.

ثقفی بیان داشت: اگر بتوانیم آگهی مشترک را همه گیر کنیم، فهم ها یکسان شود و منازعات روی نخواهد داد.

نخستین دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: سالیان درازی به طول انجامید تا استاندارد سازی به این رشد دست یافت و هر روز که می گزرد این استاندارد سازی بهتر می شود.

یکی از مواردی که متاسفانه به آن کمتر پرداخته می شود این است که حسابداری مشخص می کند چه کسی ذی حق است و چه قدر ذی حق است و چه زمانی به حق خود خواهد رسید. بنده کمتر دانشی را سراغ دارم که این سه حق را مشخص نماید به عنوان نمونه برای هر کارمندی یک ذخیره بازخرید تعیین می شود ولی چه زمانی این کارمند به حق خود خواهد می رسد.

زحمات بسیاری کشیده شد تا بعد از انقلاب بورس به حرکت درآمد زیرا تا اواسط سال ۱۳۶۸ بازار سهام مغفول بود. در آن سال ها آرام آرام قوانین و مقررات و آیین نامه ها به تدریج تصویب شد و بسیاری از افراد زحمت کشیده اند تا بورس به این جا رسید، که یکی از آن افراد آقای حسین عبده تبریزی است

captcha