وحدت حوزه و دانشگاه؛ نماد وحدت علم و دین
کد خبر: 3673720
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

وحدت حوزه و دانشگاه؛ نماد وحدت علم و دین

گروه فرهنگی: مسئول امور دفاتر و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، نماد وحدت دین و علم است.

حجت‌الاسلام علی تقوی، مسئول امور دفاتر و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: تفاسیر مختلفی از وحدت مطرح شده که یکی از زیر مجموعه‌های آن، بحث وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی افزود: حوزه به عنوان نماد دین و دفاع از علوم دینی و دانشگاه به عنوان نماد علم و تکنولوژی جدید است و البته تعیین این نمادها به این معنا نیست که در دانشگاه بحث دینی مطرح نیست، بلکه وحدت حوزه و دانشگاه، نماد وحدت بین دین و علم است، به این معنا که علم و دین با یکدیگر تلفیق شوند و به آغوش هم بازگردند.
تقوی بیان کرد: در تمدن غرب که تفکر سکولار مطرح می‌باشد، دین از بطن جامعه کنار گذاشته وکلیسا محدود شده است؛ در صورتی که ما می‌خواهیم دین در تمام ابعاد جامعه وجود داشته باشد. انقلاب اسلامی نیز به نوعی بین دین و علم آشتی برقرارکرد.
حجت‌الاسلام تقوی افزود: وحدت حوزه و دانشگاه سبب می‌شود که علم و تکنولوژی با دین‌مداری و اخلاق همراه شود و از طرف دیگر دین‌مداری و اخلاق مدافع علم و تکنولوژی و تمدن و پیشرفت باشد و هر دو، زمینه را برای رشد یکدیگر مهیا کنند .
مسئول امور دفاتر و مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: هداف نظام ما بعد از انقلاب اسلامی صرفاً توسعه علم و تکنولوژی نبود، بلکه انقلاب، توسعه علم و تکنولوژی را همراه با دینداری در جامعه خواستار بود و می‌خواست که این دو مرکز در کنار هم رشد و تعمیق پیدا کنند.
وی تصریح کرد: آموزش علم نباید مبتنی بر روش‌های غربی باشد که هیچ بحث دینی در آن لحاظ شود. دانشگاه‌های ما امروزه بزرگترین مراکز تجمع دینی و اخلاقی هستند و از طرفی اکنون در دانشگاه‌های ما هم متون دینی و هم متون علمی تدریس می‌شود که این از برکات وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی تاکید کرد: انتظار دانشگاه از حوزه این است که بتواند تفسیری زیبا و قابل قبول از دین برای نسل جوان در دانشگاه ارائه دهد، تا با وجود همه تبلیغات منفی دین گریزی در بین جوانان اتفاق نیفتد.

کدخبرنگار: 1303

captcha