۲۲ هزار مسجد کشور اینترنت پاک به مردم می‌دهند
کد خبر: 3673662
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
راهکار تحقق اینترنت پاک و اسلامی در کشور؛

۲۲ هزار مسجد کشور اینترنت پاک به مردم می‌دهند

گروه فناوری اطلاعات: عضو کارگروه فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه راهکارهای تحقق اینترنت پاک، اسلامی و حسنه در کشور از خدمات انجام شده در این مسیر سخن گفت و افزود: در بخشی از این اقدامات ۲۲ هزار مسجد اینترنت پاک و رایگان را به مردم ارائه می‌دهند.

حسن نجفی سولاری، عضو کارگروه فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه آینده‌پژوهی در رسیدن به اینترنت سالم و پاک و اقدامات انجام شده در  این حوزه گفت: کارهای خوبی برای تحقق اینترنت پاک در کشور انجام شده است که اولین کار برگزاری یک سمینار بین المللی سالانه به نام فضای مجازی پاک بود؛ این سمینار که هر ساله در حال برگزاری است با استقبال خوبی مواجه شده است. سال اول سمینار در دانشگاه شریف، سال دوم در دانشگاه شهید بهشتی، سال گذشته با حوزه علمیه و امسال نیز با دانشگاه جامع رضوی قرار برگزاری دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئله اینترنت پاک از لحاظ مبانی نظری، تئوریک و عملی در سمینار فضای مجازی پاک در حال بررسی و تحقیق است، ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای تحقق اینترنت پاک که پیشرفت کندی داشته، اما شاهد فعالیت در آن بودیم، سیم‌کارت کودک بود؛ در این حوزه عده زیادی به صورت خودجوش شروع به کار کردند و چند شرکت نسبت به استخراج و فراهم کردن محتواهایی که مختص کودک و نوجوان است اقداماتی را انجام دادند تا آنها نیز به راحتی به همه فضای مجازی دسترسی داشته باشند.

عضو کارگروه فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اقدام بعدی فعالیت کانون فرهنگی هنری مساجد بود که در ۲۲ هزار مسجد کشور اینترنت پاک به مردم ارائه می‌دهند. در این طرح افراد به مساجد رفته و علاوه بر استفاده از خدمات فرهنگی مساجد از اینترنت پاک استفاده می‌کنند. اینترنتی که در آنجا در اختیار افراد قرار می‌گیرد به گونه‌ای است که دغدغه و مسئله ندارد و همه افراد خانواده به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند؛ چراکه این اینترنت ملاحظه شده و مواظبت شده است.

شبکه ملی اطلاعات اصل همه این اتفاقات است

نجفی سولاری تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات اصل همه این اتفاقات است که نسبت به آنها نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ لذا تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات فراگیر و عمومی نشود و اینترنت سالم، ارزان و پایدار در خانه‌ها، ادارات و تلفن همراه‌های مردم ایجاد نشود نظریه اینترنت پاک یک حرف اضافه خواهد بود. زمانی‎که شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود، اینترنت پاک، ملی و بین المللی در دسترس خواهد بود و مردم به نوعی به همه اینترنت‌ها دسترسی خواهند داشت، و هرکسی بر اساس میل خودش می‎تواند از این شبکه‎ها استفاده کند و در این موقع است که تربیت سالم و پاک معنا پیدا خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات هنوز کامل نیست و باید منتظر ماند تا ببینیم چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد. در طرح برنامه بیست ساله نظام، که افق سال ۱۴۰۴ است، مقرر شده بود که زیر ساخت ملی و شبکه ملی اطلاعات برای همه مطمئن، ارزان و پایدار برقرار شود و در شورایعالی فضای مجازی نیز این امر مصوب شده است. ولی هنوز تا آن زمان راه زیادی داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ویژگی‌های فضای مجازی پاک گفت: در فضای مجازی پاک منظور ما عدم استفاده از فضای مجازی و یا محدود کردن آن نیست؛ بلکه همانگونه که زیست بوم اول انسان‌ها و جامعه‎ای که در آن زندگی می‎کنند، دچار تنش‎ها ناراحتی‎ها و ناهنجاری‎هایی شده است، به همین طریق در فضای مجازی نیز این تنش‌ها به‌وجود می‎آید؛ لذا همان طور که در فضای واقعی سازمان‎ها‎، نهادها، ارگان‎ها، بخش‎های دولتی، عمومی و خصوصی تلاش می‎کنند که این ناهنجاری‎ها را از بین ببرند، همین وضعیت را نیز ما در فضای مجازی توقع داریم.

سولاری ادامه داد: از نظر ما فضای مجازی پاک، زیست بوم دومی است که حقوق آن در این فضا رعایت می‎شود. در این فضا افراد نافرمانی و سرپیچی نمی‎کنند، جلوی ناهنجاری‎ها گرفته می‎شود، و به جای آن محتواها و هنجارهای بومی مطابق شرایط و فهم مقتضیات خودمان ترویج پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه که آیا آینده‌پژوهی و پژوهشی در کشور بر روی این پروژه‌ها انجام شده است یا خیر و تاثیر این آینده‌پژوهی در تحقق اینترنت پاک، گفت: در دنیای غرب این فعالیت‎ها نسبت به کشور بیشتر بوده است؛ امروز مسئله تزویر، تقلب و یا دروغ به دلایلی که در خیلی از نقاط دنیا گرفتار آن شده اند در دنیا فراگیر شده و آنها دلواپس آسیب‎های این مسئله شدند، لذا به شدت دست به کار شده تا محیط فضای مجازی خود را سالم کنند. به همین منظور آنها نیز برای خودشان شبکه ملی اطلاعات راه می‌اندازند و انبارها و ذخیره‌های محتوایی را کنترل و بر فضای مجازی ‌مدیریت گسترده‌ای را انجام می‌دهند به همین منظور به نظر می‌رسد در آینده سایر کشورها روی این موضوع از وضعیت فعلی بیشتر کار و فعالیت کنند.

عضو کارگروه فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مثالی ادامه داد: زمانی که صدر اعظم آلمان متوجه می‌شود آمریکایی‌ها همه اطلاعات و اطلاعات شخصی خانواده وی را در دست می‌گرفتند، ظرف یک سال و نیم سیستمی را در آلمان پیاده می‌کنند که اینترنت در سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات و حتی در دست اشخاص نباشد، بلکه یک انترنت کنترل شده ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شش نکته برای حاکم کردن اخلاق در فضای مجازی

نجفی سولاری در ادامه با اشاره به راهکارهای رسیدن به فضای مجازی مطلوب و حاکم کردن اخلاق در این فضا، گفت: شش نکته برای حاکم کردن اخلاق در فضای مجازی رعایت ضروری به نظر می‌رسد، لذا ابتدا باید زیرساخت‎های فضای مجازی بومی را مانند شبکه ملی اطلاعات به وجود بیاوریم. دومین اقدام تولید و فراهم کردن محتواهای متناسب و مورد نیاز جامعه اسلامی است. سومین مسئله تولید محتواهایی با موضوع خدمات هنجارساز مبتنی بر اخلاق است.

وی افزود: افزایش سواد رسانه‎ای کاربران و حاکم شدن اخلاق در این فضا دیگر اقداماتی که باید برای رسیدن به فضای مجازی مطلوب و اخلاقی انجام داد، تا بتوانیم قوانین و مقررات حاکم کردن اخلاق حسنه را در این فضا ایجاد کنیم. همچنین باید با کسانی که رفتارهای ضد اخلاقی در این فضا دارند برخورد شود و امنیت کسانی که اخلاقی عمل می‎کنند را نیز تامین کنیم.

captcha