اتحاد حوزه و دانشگاه به تولید علم منجر شود
کد خبر: 3673356
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

اتحاد حوزه و دانشگاه به تولید علم منجر شود

گروه معارف: یک مدرس دانشگاه عنوان کرد: یکی از پارامتر‌های برتری و ترقی در نظام بین‌الملل امروز، جایگاه علمی یک کشور در دنیای مدرن است حال آنچه باید از اتحاد حوزه و دانشگاه اتفاق بیفتد تولید علم است.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی مراد کیانی مدرس و فعال فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: طی پیامی از سوی امام خمینی(ره) بنیان گزار جمهوری اسلامی، 27 آذر ماه روز شهادت شهید والا قدر، دکتر محمد مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد.
وی افزود: برای بررسی قدمت علم و دانش در کشور ایران باید قرن‌ها به عقب بازگشت آن هنگام که در جامعه اسلامی تفکیکی بین حوزه و دانشگاه وجود نداشت و این دو همواره در کنار یکدیگر قرار داشت.
حجت‌الاسلام کیانی اضافه کرد: اگر دانشمند فاخری همچون بوعلی سینا،فارابی وملا صدرا‌ها تربیت شده اند و شاهد آثار بسیار ارزشمندی از این اعجوبه‌های تاریخ در عصر حاضر هستیم نتیجه فعالیت و حضور ایشان در عرصه‌های مختلف علمی، فلسفی و دینی بوده است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: فقها و علمای قرون گذشته در عرصه علم آموزی در یک بعدی حضور نداشته اند بلکه همواره در بیشتر رشته‌های علمی دستی بر آتش داشتند، اما با گذشت زمان و گسترش رشته‌های علمی و نگاه‌های تخصصی تر به رشته‌های گوناگون علمی، حوزه‌های علم و دانش تفکیک و علوم دینی، کلامی، تفسیری و فلسفی به صورت تخصصی در حوزه‌های علمیه و سایر علوم در دانشگاه‌ها تدریس شد.
وی عنوان کرد: ناگفته نماند که برخی رشته‌های حوزه دین، در دانشگاه‌ها در حال تدریس است و عکس این قضیه نیز اثبات شده است و دروسی در رشته‌های مختلف همچون تاریخ و ... در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود.
حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان رضا شاه و سپس محمدرضا پهلوی تلاش بر آن بود تا بین حوزه و دانشگاه‌ها فاصله معنا داری صورت گیرد که هدف اصلی آن سوق دادن جامعه به سمت بی دینی و لا مذهبی بود.

وحدت حوزه و دانشگاه یعنی چند بعدی بودن در شناخت علوم مختلف
وی گفت: هدف امام خمینی(ره) از وحدت حوزه و دانشگاه تبدیل این دو مجموعه به یک واحد نبود بلکه حوزه و دانشگاه به موازات یکدیگر جهت ارتقاء و پیشرفت کشور ایران اسلامی قدم برداشته و با مبنا قرار دادن دین تمام حرکات علمی رنگ دین هم به خود بگیرد.
این فعال فرهنگی ادامه داد: ایشان بر این باور بودند کسی که در علم پزشکی فعالیت دارد باید در علم دین هم وارد شود و حوزه‌های علمیه نیز به طور جد در مباحث علوم دیگر وارد شده تا ثمرات تلاش آن دو مجموعه منجر به تولید علم گردد، حوزه و دانشگاه دو بال پرواز برای جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند با این دو بال از بسیاری از موانع عبور کرده و اوج بگیرد.
حجت‌الاسلام کیانی اظهار کرد: برای دست یابی به رشد علمی و تبدیل شدن به یک قدرت در جهان باید جز کشور‌های برتر دنیا در حوزه علم و دانش بود و برای رسیدن به این هدف ناچار به استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه هستیم.
وی ادامه داد: یکی از پارامتر‌های برتری و ترقی در نظام بین‌الملل امروز جایگاه علمی یک کشور در دنیای مدرن است حال آنچه باید از اتحاد حوزه و دانشگاه اتفاق بیفتد تولید علم است و کشوری که در این بین پیشتاز میدان باشد برد با اوست.

تبادل نظر بین حوزه و دانشگاه زمینه وحدت را ایجاد می کند نه برگزاری همایش
حجت‌الاسلام کیانی ابراز کرد: چند سالی است جهت اتحاد بین حوزه و دانشگاه کار‌هایی انجام گرفته است و قدم‌هایی در این راه برداشته شده است که تحصیل بسیاری از دانشجویان در حوزه‌ها و تحصیل و تدریس بسیاری از روحانیون در دانشگاه‌ها نمونه‌هایی از این مهم است اما انتظار در این خصوص بالاتر از وضع موجود است .
این مدرس دانشگاه یاداور شد: باید متولیان امر توجه داشته باشند تنها با برگزاری چند همایش و سخنرانی نمی‌توان به هدف اصلی این وحدت دست یافت، باید تبادل نظر بسیاری بین این دو مجموعه صورت گیرد و از ظرفیت حوزه و دانشگاه به نحو احسن استفاده کرد به ویژه در حوزه علوم انسانی که می‌توان از آن برای تولید علم بهره مند شد.
وی با بیان اینکه شهید مفتح افتخاری است برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها، به ویژه برای استان عالم خیز همدان گفت: در پایان یادی کنیم از شهدای بزرگ دوران انقلاب، شهیدان مفتح،مطهری، باهنر و بهشتی که در زمان طاغوت به حضور فعال در دو عرصه علمی در حوز و دانشگاه به خوبی رسالت خود را ایفاء نمودن امیدواریم راه آن شهدای گرانقدر همواره مستدام باشد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۱۴:۱۳
0
0
خیلی قشنگ و زیبا
من تا الان درباره وحدت حوزه و دانشگاه جور دیگری فکر می کردم
ولی این مطلب زیبا ابعاد موضوع را باز کرد
تشکر از خبرنگار و این روحانی خلاق
captcha