معرفی نخبه دینی محدود به حوزویان نباشد
کد خبر: 3673327
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
حجت‌الاسلام مبشری:

معرفی نخبه دینی محدود به حوزویان نباشد

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه نخبگان دینی صرفا عالمانی نیستند که در حوزه‌های علمیه تحصیل کرده باشند، عنوان کرد: هزینه کردن نخبگان دینی برای مقاصد سیاسی ضربه به جایگاه علمی و دینی آنان می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین چرایی و چگونگی تکریم و الگوسازی از نخبگان دینی در جامعه پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که در دنیای امروز باید مورد توجه باشد حس هویت دینی و ملی است که با توجه به تقابل فرهنگی موجود در کشورمان با کشورهای منحط و غربی باید پاسداشتی از مواریث دینی و مذهبی خود داشته باشیم.

وی لازمه انتقال ارزش‌های دینی به نسل آینده را تجلیل و تکریم نخبگان و معرفی آنان به عنوان الگو به جامعه دانست و گفت: باید فرهنگی که به امانت در اختیار ما قرار داده شده است را به نسل بعدی نیز انتقال دهیم.

وی به الگوسازی قرآن کریم با معرفی پیامبران اشاره و عنوان کرد: روش تربیتی قرآن کریم در الگوسازی بسیار مؤثر است و به عنوان یک معروف شناخته می‌شود چرا که معرفی افراد به عنوان اسوه سبب می‌شود انسان در صدد تقیلد از منش آنان برآید. جامعه باید از طریق این عالمان اسوه سازی کرده و به سوی آرمان‌ها حرکت کند.

حجت‌الاسلام مبشری در راه و روش‌های چگونگی تکریم نخبگان دینی به منظور دارا بودن بیشترین اثرگذاری به ویژه بر قشر جوان، تصریح کرد: بیان نصایح و کلمات قصار نخبگان دینی در میان برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که دایره مخاطبین گسترده‌ای دارد، می‌تواند تأثیرگذاری زیادی داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ساخت مستندهایی از سرگذشت زندگی نخبگان دینی و بیان خاطرات به صورت صمیمی را نیز حائز اهمیت خواند: جوانان باید با مشقت‌هایی که عالمان، فضلا و اندیشمندان برای رسیدن به مراحل بالایی از موفقیت طی کرده‌اند آشنا شوند تا بدانند راه رسیدن به قله مسیری سخت و دشوار است و تحمل و توان بالایی را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبشری ادامه داد: امروز سبک زندگی ایرانی اسلامی بسیار مطرح و مورد توجه است و از جمله راه‌هایی که می‌تواند منتج به ترویج این فرهنگ شود بیان زندگی و سیره نخبگان دینی است. معرفی این افراد در جراید و رسانه‌ها نیز بسیار ارزشمند است به نحوی که با اختصاص بخشی از فضای روزنامه‌ها به سخنان قصار این افراد نه تنها می‌توان درصدد معرفی آنان برآمد، بلکه به نحوی به ترویج اندیشه‌های والان آنان نیز پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها باید بهره بیشتری از نخبگان دینی کشور در برنامه‌ها و مراسم فرهنگی جامعه ببرند، تصریح کرد: حضور نخبگان در میان دانشجویان نه تنها به معرفی آنان منجر می‌شود بلکه الگویی موفق در برابر دیدگان آنان شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام مبشری به رفتارهایی که ضد تبلیغ محسوب می‌شود و باید در جریان معرفی نخبگان دینی از آن اجتناب کرد اشاره و تصریح کرد: در معرفی نخبگان دینی باید از تقسیم بندی آنان به جناح‌های سیاسی خودداری کرد، چرا که هزینه کردن آنان برای مقاصد سیاسی ضربه به جایگاه علمی و دینی این افراد می‌زند. مصادره به مطلوب کردن این نخبگان امر صحیحی نیست ولی دنیای سیاست بی‌رحم  است.

وی ادامه داد: گاهی برخی سیاسیون سعی می‌کنند از سراسر زندگی یک نخبه، نقطه تاریکی را بیرون بکشند و آن را نمایان کنند، چه بسا این نقطه نیز صرفا از نظر آنان تیره و تاریک است اما با این عملکرد سبب منزوی شدن نخبگان و اندیشمندان توانمند جامعه می‌شوند و در واقع این افراد را به دست خودمان شهید می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأ کید بر اینکه نخبگان دینی صرفا عالمانی نیستند که در حوزه‌های علمیه تحصیل کرده باشند، عنوان کرد: برخی از دانشمندان ما در علوم تجربی و پایه تحصیلات عالیه داشتند اما از آن جهت که تعبد و تقید شرعی داشتند نیز به عنوان نخبه دینی محسوب می‌شوند. دانشمندنی که پایگاه‌های دینی دارند نباید از یاد بروند.

حجت‌الاسلام مبشری با بیان اینکه دانش‌اندوزی و گام نهادن در مسیر درنوردیدن علوم از تأکیدات دین مبین اسلام است، عنوان کرد: دانشمندان علمی از ارزش  و جایگاه والایی در شریعت اسلام برخوردار هستند و تقید دینی آنان از این افراد نخبگانی دینی می‌سازد که همچون عالمان دینی ارزشمند هستند و باید به عموم مردم نیز معرفی شوند.

captcha