موانع و سدهای راه خدا
کد خبر: 3668677
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

موانع و سدهای راه خدا

گروه معارف: برخی افراد برای تضعیف حق و تقویت باطل، و متزلزل کردن ایمان و باور دینی مردم و رسیدن به امیال و هواهای نفسانی خودشان سد راه خدا می‎شوند کمااینکه بنابر تفسیر آیه 19 سوره هود ایجاد وسوسه‌های شیطانی، تکذیب آیات خدا و افترا بستن به پیامبران، ائمه و اولیای الهی، تهدید و تطمیع، بدعت‌گذاری در دین، تهمت و افترا، ایجاد سرگرمی‌های ناسالم، شخصیت‌تراشی از سدها و موانع راه خداست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد جمعه، دهم آذرماه در برنامه هفتگی تفسیر قرآن با محوریت سوره مبارکه «هود» با اشاره به آیه 19 سوره هود با این مضمون «الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ»، گفت: این آیه از سوره هود در رابطه با موانع و سدهایی است که انسان را از رسیدن به راه خدا بازمی‎دارد.
وی افزود: خدای متعال در این ایه فرموده است: «همانان كه [مردم را] از راه خدا باز می‎‏دارند و آن‌را كج می‎شمارند و خود آخرت را باور ندارند».   
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: دشمنان با شيوه‌هاى مختلف از راه خداوند جلوگيرى مى‌كنند، که ازجمله این شیوه‌ها می‎توان به بدعت، تهمت، تفسير به رأى، جعل حديث، ايجاد شبهه، ركود مساجد، كنار زدن اهل‌بيت رسول خدا(ع)، نهى از معروف، بهانه‌تراشى، ايجاد سرگرمى‌هاى ناسالم، مطرح كردن مسائل فرعى، شخصيت تراشى، ترويج باطل، تحقير مؤمنان، تحريم مباحات، تشويق نابه‌جا، تبليغ ناروا و ... اشاره کرد.
این مفسر قرآن‌کریم گفت: ایجاد وسوسه‌های شیطانی یکی‎از سدها و موانع راه خداست این‌که شخص می‎‏خواهد کار نیکی انجام دهد مثلاً به مسجد و مصلی کمک کند اما گرفتار وسوسه‌های شیطانی می‎شود.
وی با بیان این‌که تکذیب آیات خدا و افترا بستن به خدا مانع و سد راه خدا هستند، اضافه کرد: بدعت گذاشتن در دین نیز از دیگر سدهای راه خداست به این‌صورت که گاهی برخی‎از افراد دنبال بدل هستند مثلاً نمازجمعه، نمازجماعت، ولایت‌فقیه، رهبری را تضعیف می‎کنند دنبال این هستند که جایگزینی برای مقدسات پیدا کنند مثلاً در وقت نماز جماعت و نماز جمعه اقدام به برگزاری جلسات و یا اردوها و برنامه‌های دیگر می‌کنند که متاسفانه بدعت‌ها در مجالس زنانه زیاد است و در این جلسات برخی‎از بانوان نمازها و دعاهایی را به مخاطبان خود معرفی می‎کنند که بدعت است و این نمونه مصداق‌های سد راه خداست.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان تهمت و افترا بستن به پیامبران، ائمه و اولیای الهی و همچنین تهدید و تطمیع را از دیگر مصداق‎های سد راه خدا ذکر کرد و گفت: ایجاد سرگرمی‎های ناسالم نیز از دیگر سدها و موانع راه خداست که می‎طلبد مسئولان و دست‌اندرکاران دقت داشته باشند که در وقت نماز اقدام به برگزاری جلسات و سایر برنامه‌ها نکنند کمااینکه خدای متعال در سوره جمعه اهمیت نمازجمعه را متذکر شده و فرموده است: «ای کسانی‎که ایمان آورده‌اید وقتی منادی ندا داد روز جمعه بشتابید به سمت نمازجمعه بروید و از تجارت دست بکشید که این برای شما بهتر است».
وی گفت: شخصیت تراشی نیز از دیگر سدهای راه خداست کمااینکه امروز که در دوران غیبت به سر می‎بریم شخصیت تراشی زیاد شده و افرادی ادعا کرده‌اند که امام زمان، پیامبر و حتی خدا هستند این افراد با این کارشان دنبال این هستند اعتقادات مردم را کم‌رنگ کنند و مردم را نسبت به امام زمان بی‌اعتماد کنند.
آیت‌الله میرعمادی افزود: استعمار برای این‌که شیعه را متلاشی کند «بهائیت» و برای این‌که اهل سنت را متلاشی کند «وهابیت» را درست کرد و امروز شاهد هستیم وهابیت بلای جان سنت و بهائیت بلای جان شیعه شده است.
وی با طرح این سؤال که چرا عده‌ای از راه خدا جلوگیری می‎کنند، اظهارکرد: این افراد برای تضعیف حق و تقویت باطل، و متزلزل کردن ایمان و باور دینی مردم و رسیدن به امیال و هواهای نفسانی خودشان است که به این قبیل کارها روی می‎آورند کمااینکه خدای متعال فرموده است:» «ظالمان کسانی هستند که مانع راه خدا می‎شوند و اگر نتوانند مانع شوند راه را کج نشان می‎دهند».

captcha