ارتباط اربعین و آیه 15 سوره احقاف
کد خبر: 3661922
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
رئیس مرکز تخصصی تفسیر صادقین(ع) عنوان کرد:

ارتباط اربعین و آیه 15 سوره احقاف

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس مرکز تخصصی تفسیر صادقین(ع) با اشاره به آیه 15 احقاف «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً ...» گفت: همان طور که قرآن کریم، سن 40 سالگی را سن، پختگی دانسته است، قیام عاشورا نیز با اربعین تکامل یافت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی کافی، رئیس مرکز تخصصی تفسیر صادقین(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه اربعین در قرآن کریم و روایات، عدد کامل محسوب شده است گفت: در این آیه شریفه «وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً؛ و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد و باربرداشتن و از شيرگرفتن او سى ماه است تا آنگاه كه به رشد كامل خود برسد و به چهل سال برسد»(احقاف/15) 40 سالگی مصداق پختگی انسان، معرفی شده است. 

وی افزود: عاشورا که با هدف زنده کردن اسلام رخ داد و هدف امام، براساس فرموده ایشان، امر به معروف و أَسيرَ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي بوده است در اربعین تکامل می‌یابد.

کافی تاکید کرد: اگر دنباله شهادت و ماجرای عاشورا یعنی وقایع شام و بعد اربعین نبود، پیام عاشورا انتقال نمی‌یافت و کامل نمی‌شد.

رئیس مرکز تخصصی تفسیر صادقین(ع) با بیان اینکه امام حسین(ع) وقایع را پیش‌بینی فرموده بودند، تصریح کرد: افراد بسیاری از جمله برخی شخصیت‌های سیاسی آن دوره به امام گفتن که به این سفر نروید، ولی ایشان با طرح اینکه وقایع را در رویایی صادقه دیده‌اند حرکت کردند و امام چنین روزی را می‌دیدند که پیام عاشورا و اربعین رو به فراگیر شدن است.

کافی تصریح کرد: تا چهلم، قیام عاشورا تکامل یافت، قیامی که تا قیامت نیز آثار و برکات آن وجود خواهد داشت، بنابر این اینکه بر گریه و زیارت و زنده نگهداشتن محرم و صفر تاکید می‌شود، برای این است که این پیام جاودانه بماند و خواهد ماند.

کافی با تاکید بر اینکه روز به روز بر شور و شوق عاشورایی و اربعینی افزوده می‌شود، عنوان کرد: با تمامی کتمان‌هایی که در رسانه‌های استکباری برای کم جلوه دادن اربعین و عاشورا صورت می‌گیرد، روزی خواهد آمد که آزادیخواهان دنیا امام حسین(ع) را بشناسند و با مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا شوند.  

captcha