نشانه‌ها تنها کاشف ظهور هستند/ شرایط؛ تحقق‌بخش ظهور
کد خبر: 3655057
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

نشانه‌ها تنها کاشف ظهور هستند/ شرایط؛ تحقق‌بخش ظهور

گروه معارف: حجت‌الاسلام فوادیان با اشاره به علائم و شرایط ظهور حضرت مهدی(عج)، گفت: نشانه‌ها فقط کاشف ظهور هستند اما شرایط تحقق‌بخش ظهور است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، پنجمین جلسه از یازدهمین دوره همایش کشوری 313 یار موعود در تالار وحدت شهر کرمانشاه برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان، استاد حوزه علمیه و عضو کانون مهدویت قم در این همایش با اشاره به علائم و شرایط ظهور حضرت مهدی(عج) گفت: نشانه‌ها تنها کاشف ظهور هستند اما شرایط آن تحقق بخش ظهور است و در بروز این موقعیت نیز سریعاً محقق می‌شود.
وی افزود: بروز نشانه‌ها در واقع معجزه آسا و به دست خداوند است، در واقع خودنشانه‌ها حاصل می‌شود و خارج از اراده انسان‌ها است.
حجت‌الاسلام فوادیان تصریح کرد: در بحث شرایط ظهور چند علت وجود دارد، از جمله این علت‌ها می‌توان به طرح و برنامه، رهبری لایق و یاران کارآمد اشاره کرد.
استاد حوزه علمیه و عضو کانون مهدویت قم اظهار کرد: طرحی برای برپایی انقلاب امام زمان(عج) و سرنگونی طاغوت لازم است که این طرح و برنامه الهی است و از طریق قرآن و سنت حاصل می‌شود.
وی به ویژگی مربوط به رهبر جامعه از زمان حضرت آدم تا ظهور امام زمان(عج) اشاره کرد و گفت: تاکنون رهبرانی بوده‌اند اما هرکدام از رهبران الهی بعد از مدتی از حکومتشان یا توسط مردم شهید شدند یا به مرگ طبعی از دنیا رفته‌اند.
حجت‌الاسلام فوادیان افزود: تا قبل از ظهور امام زمان(عج) تنها 2 حرف از علم پیشرفت کرده است درحالی که 28 حرف دیگر علوم بعد از ظهور امام(ع) محقق می‌شود.
استاد حوزه علمیه سومین عامل را ویژگی یاران حضرت مهدی(عج) عنوان کرد و گفت: همه آنان سخت کوش و فداکار هستند و تعدادشان 313 نفر است.
وی اظهار کرد: بیشتر آنان از جوانان غیر عرب بوده و در میان رکن و مقام درون مسجدالحرام با حضرت حجت‌ بن الحسن(عج) بیعت می‌کنند و همگی دارای زهد و تقوا هستند و ایمانشان کامل است.
عضو کانون تخصصی مهدویت قم به بحث پذیرش عمومی نیز اشاره کرد و افزود: اکثریت مردم دنیا باید شرایط لازم برای ظهور حضرت مهدی(عج) را داشته باشند به این معنا که برنامه‌های اصلاحی انسان‌هایی دیگر ناامید شوند و از عمق وجود آخرین منجی موعود را صدا بزنند.
وی گفت: علائم ظهور که در احادیث و روایات معصومین آمده و دارای اهمیت بسیاری است و این علائم بسیار متفاوت‌ تر از شرایط ظهور ارزیابی می‌شود.
حجت‌الاسلام فوادیان اظهار کرد: این علائم نوید بخش ظهور قائم آل محمد است و امید به ظهور منجی و ایجاد روحیه مقاومت در بین مؤمنان را ایجاد می‌کند.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: هیچگاه ائمه و عالمان دینی وقت ظهور را اعلام نکرده‌اند که همه اقشار جوامع در همه دوران‌ها منتظر ظهور مهدی موعود باشند.
عضو کانون مهدویت قم با بیان اینکه علائم ظهور حضرت مهدی(عج) به دو دسته علائم حتمی و غیر حتمی تقسیم می‌شود، گفت: قیام سفیانی و واقعه خسف بیداء که با هم صورت می‌گیرد از علائم حتمی ظهور است و سفیانی از فرزندان ابوسفیان در برابر امام زمان(عج) به‌سمت مکه لشکرکشی می‌کند و در بیابان بیداء در نزدیک سرزمین مکه زمین همه لشکریان سفیانی را می‌بلعد.
این استاد مباحث دینی گفت: قیام یمانی نزدیک‌ترین پرچم‌ها به‌سمت امام زمان(عج) است و در روایات جزئیات زیادی از این نوع قیام نگفته‌اند به این دلیل که در برابر دشمنان کوردل از ایشان محافظت بشود.
حجت‌الاسلام فوادیان گفت: از دیگر نشانه‌ها قتل نفس زکیه است که وی از فرزندان امام حسن(ع) بوده و او را در مسجدالحرام به شهادت می‌رسانند، شخصی پاک و معصوم است که ۱۵روز بعد از شهادتش حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کند.
وی اظهار کرد: علائم ظهور حضرت مهدی(عج) شامل صیحه آسمانی در شب 23 ماه مبارک رمضان در هنگام فجر است که حضرت جبرئیل از آسمان جمله «ان الحق مع المهدی و شیعته» را بیان می‌کند که هرکسی در هرجایی از جهان این صدا را به زبان مادری خود می‌شنود.
عضو کانون تخصصی مهدویت قم افزود: پس از غروب ابلیس فریاد «ان الحق مع عثمان و شیعته» را سر می‌دهد اما هر که به صیحه آسمانی حضرت جبرئیل پاسخ دهد جزء هدایت یافتگان است.
حجت‌الاسلام فوادیان تصریح کرد: علائم و نشانه‌های غیرحتمی بسیار زیاد است و بیش از 2000 نشانه وجود دارد که با پدید آمدن هریک از این نشانه‌ها دوران غیبت امام زمان(عج) سر خواهد آمد.
وی در پایان گفت: حضرت ابا صالح(عج) سیره و روشش همانند جدش پیامبر(ص) است که دارای عطوفت و مهربانی بسیاری است و هیچگاه از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده نمی‌کند.
captcha