عرفان حلقه حتی با نمادشدن آیات قرآن هم مخالف است
کد خبر: 3654831
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
یک محقق حوزه خواهران:

عرفان حلقه حتی با نمادشدن آیات قرآن هم مخالف است

گروه حوزه‌های علمیه: محقق و دانش‌آموخته حوزه علمیه خواهران ضمن تشریح ابعاد مختلف دیدگاه‌های عرفان حلقه گفت: در عرفان حلقه این باور وجود دارد که جداسازی آیات قرآن مانند «و ان یکاد»، «چهار قل» و «آیة الکرسی» حکم نماد را پیدا می‌کند و آسیب‏‌زا و مضر خواهد بود.

فاطمه مغیثی، محقق و دانش‌آموخته حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به مخالفت عرفان حلقه با نمادشدن آیات قرآن و جداسازی آیات قرآن مانند «و ان یکاد»، «چهار قل» و «آیة الکرسی» گفت: این گروه بر این باور هستند که پس نباید آیات قرآن را به شکل تابلو، نگین انگشتر و نصب آن در آورد چرا که نماد خواهند شد؛ همچنین هر نمادی آسیب‏‌زا است در نتیجه باید از به‌کارگیری آیات به این صورت، اجتناب شود.

مغیثی اظهار کرد: عرفان حلقه تصریح دارد «به طور کلی وقتی به این شکل در می‌آید، کما اینکه دارید می‌بینید یواش یواش آن مسئله‌‏اش حالت یک نماد پیدا می‌‏کند، می‌شود یک نماد مثل خطوط هیراگانا، کاتاگانا، کانجی، حروف چینی که یک نماد است ...؛ این وقتی به صورت نماد در می‌‏آید یک ماجراست وقتی در قالب حروف است یک ماجرای دیگری دارد بنابراین نباید به صورت نماد در بیاید ... ».

این محقق که پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را به موضوع عرفان حلقه اختصاص داده است با بیان اینکه در عرفان حلقه این باور وجود دارد که آیات قرآن ایجاد تشعشع منفی می‏‌کند عنوان کرد: جای بسی تعجب است که عرفانی که خود را اسلامی می‌‏داند با آیات قرآن حتی لفظ و شکل آن مخالفت آشکار اعلام می‌‏کند. 

وی با بیان اینکه هر نوع دور شدن از آیات قرآن، نزدیک شدن شیطان جنی و انسی را به دنبال دارد عنوان کرد: عرفان حلقه، حتی از لفظ «بسم الله الرحمن الرحیم» و همراه داشتن آیات قرآن خودداری و این مسئله راه ورود شیاطین را آسان‏تر می‏‌کند. 

مغیثی بیان کرد: استفاده از نماد در عرفان حلقه نشانگر التقاط فکری و اعتقادی آن است؛ نمادی که شباهتی هدفمند به تائو دارد و اعتقاد آن را با مجموعه دیگری از ادیان و آیین ملل پیوند می‏‌زند. با این وجود دیگر عرفان حلقه را نمی‌‏توان یک عرفان اسلامی-ایرانی دانست که راه سعادت را نشان می‌‏دهد بلکه در مسیر خود با گسستن از باورهای اسلامی و پیوستن به آموزه‏‌های الحادی، راه نجات را غیر ممکن می‏‌سازد.   

این دانش‌آموخته حوزه خواهران با اشاره به باور عرفان حلقه به دسترسی به وحی بیان کرد: بنیان‌گذار عرفان حلقه مدعی است که به وحی دسترسی دارد لذا یکی از ضروریات در این کلاس‌‏ها، اتصال با شبکه شعور کیهانی است و از طریق این اتصالات آگاهی‌‏هایی دریافت می‏‌شود. عرفان حلقه در این باب پا را فراتر می‏‌نهد و ادعای اتصال با عالم ملکوت و دریافت معارفی دارد که آن را «آگاهی» می‏‌نامد. 

مغیثی ادامه داد: در اساسنامه عرفان حلقه آمده است: «عرفان عملی عبارت از شناخت حقیقت جهان هستی از راه کشف و شهود است. به عبارت دیگر، دنیایی است بدون ابزارهای عقلانی، و ادراکات آن باید از ارتباط و اتصال با ماوراء و کسب آگاهی حاصل شود.» پس برای اینکه شناختی از حقیقت جهان هستی داشته باشیم، نیازمند دریافت آگاهی هستیم. 

عرفان حلقه حتی با نمادشدن آیات قرآن هم مخالف است

مغیثی گفت: به عبارت روشن‏‌تر محمدعلی طاهری ادعایی دارد که هر چند آن را در کتاب‌هایش به صراحت بیان نکرده است اما در لابلای سخنانش در موارد بسیاری به آن اشاره کرده است. آن هم ادعای «نبوت و دریافت وحی» است. وی مدعی است که این ارتباط با ملکوت از طریق روح‌القدس انجام می‏‌شود و در این مورد باور دارد که «وحدت، حداقل با یک نفر دیگر، تا پس از آن عضو سوم که روح القدس یا روح الامین یا ... بوده، حلقه را تکمیل کرده و با تکمیل حلقه، عضو چهارم آن که خداوند است نیز، فیض خود را به واسطه روح القدس جاری کند.»   

این محقق و همکار موسسه بهداشت معنوی بیان کرد: در جای دیگر آمده است: «راه جمعی راهی است که در آن فرد با کمک یک شخص متصل‌کننده، در حلقه‏ وحدت قرار می‏‌گیرد. این حلقه سه عضو دارد: شعور کیهانی، فرد متصل‌کننده و فرد متصل‌شونده. با تشکیل حلقه، بلافاصله فیض الهی در آن به جریان افتاده و انجام کارهای مورد نظر، از طریق حلقه‏‌های مختلف در چارچوب این عرفان تحقق می‏‌پذیرد. برای  تحقق حلقه‏‌ها، وجود سه عضو کافی است...»   

مغیثی افزود: به عبارت دیگر، انسان در همه‏ تحولات عرفانی، دریافت همه‏ الهامات و آگاهی‏‌ها تعالی‌بخش و ادراکات رحمانی از نعمت وجود این ملک برخوردار است و به عبارتی در همه‏ تجارب عرفانی که حاصل از ارتباط با خدا است، از حضور و نقش هوشمندی الهی بهره‏‌مند می‌‏شود بنابر این اتصال با روح القدس یکی از پایه‌‏های اعتقادی عرفان حلقه به شمار می‏‌رود.

دانش‌آموخته حوزه خواهران گفت: از سوی دیگر نویسنده در کتاب «انسان از منظری دیگر» مدعی است: «فرا درمانی، نوعی درمان مكمل بوده و ماهيتی كاملا عرفانی دارد و شاخه‌ای از عرفان كيهانی (حلقه) به‌شمار می‌آيد و می‌افزاید که این رشته با پیشینه‌ای 30 ساله، بنابر ادراک‌های شهودی استوار بوده، و از سوی نگارنده (محمدعلی طاهری) بنيان‌گذاری شده و اصول آن کاملاً با عرفان ايران منطبق است.» 

 مغیثی در نتیجه‌گیری از این مطالب اظهار کرد: عرفان حلقه توسط ویبنیان گذاشته شده و پیش از این نیز نبوده است پس ربطی به ادیان و مذاهب پیش از خود ندارد و کاملا جدید است همچنین عرفان حلقه بنا بر ادعای مؤسس آن، صرفا بر پایه‏ ادراکات شهودی وی استوار است.

وی تاکید کرد: موسس عرفان حلقه قبل از آن‌که در ادراکات شهودی ادعایی خود تأملات لازم را انجام دهد و گزارش و تعبیر تجربه‏ به اصطلاح شهودی‌‏اش را در معرض انظار و دیدگا‏ه‌‏های صاحب‌نظران و مورد نقد و بررسی قرار دهد، اقدام به تأسیس عرفان حلقه کرده که این خود بسی جای تأمل است. 

مغیثی گفت: در عرفان حلقه واسطه بودن ائمه(ع) میان انسان‌‏ها و  خداوند نفی می‌‏شود و به تبع آن توسل نیز مردود است و از سوی دیگر خاتمیت دین اسلام به خاتمیت عرفان حلقه بدل گشته و ادعای نبوت و دریافت وحی از سوی مؤسس آن به چشم می‏‌آید که این اصول حلقه همه در تناقض با معارف والای اسلامی است. 

وی با بیان اینکه مؤسس عرفان حلقه «کشف شعور و ضدشهور کلام» و «درمان تمام بیماری‏‌ها» را از معجزات خود می‏‌شمارد تصریح کرد: بدین ترتیب دریافت وحی، ابلاغ به دیگران و داشتن معجزات از ویژگی‏‌های برجسته‏ انبیاست که وی آنها را در مورد خود روا می‌‏داند و در هر حال تمامی این موارد نظام فکری از عرفان حلقه به نمایش می‏‌گذارد که در آن راهنماشناسی و نبوت مخدوش است. 

عرفان حلقه حتی با نمادشدن آیات قرآن هم مخالف است

مغیثی با اشاره به عوامل‏ گرایش به عرفان حلقه با بیان اینکه علل گرایش را می‏‌توان به دو بحث علل بیرونی و علل درونی تقسیم کرد گفت: علل بیرونی، شامل نگاه جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، معرفت‌شناختی، دین‌شناختی و... می‌‏شود و علل درونی، مواردی است که در عرفان حلقه دیده می‏‌شود و همین عوامل موجب رشد و گسترش آن شده است. 

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای هر انسانی دستیابی به گوهر معنویت است و در قرآن کریم نیز روح، نفخه‌‏ای از دم الهی به شمار می‌‏رود بیان کرد: عرفان حلقه از همان آغاز فعالیت خود در مورد معنویت سخن رانده و به توضیح آن پرداخته است تا از این طریق افراد را جذب کند.

مغیثی با بیان اینکه در عرفان حلقه تکیه‏ اصلی مباحث حول محور عشق می‏‌چرخد اظهار کرد: عشق نیز از نیازهای اساسی روح به شمار‏ می‌‏رود و به همین دلیل پرداختن به آن جذابیت فراوانی دارد. 

وی، وعده درمانگری را یکی دیگر از دلایل جذب شدن افراد به این عرفان برشمرد و عنوان کرد: عرفان حلقه اتصال با حلقه‌‏های شعور کیهانی را اساس کار خود می‏‌داند و  اولین حلقه، درمانگری است و درمان بیماری اکنون، گذشته و پیشگیری از بیماری آینده از وعده‏‌های عرفان حلقه به شمار می‌‏رود و معمولا شخص بیمار برای رهایی از مشقت بیماری هر کاری را می‌‏آزماید و از سوی دیگر عرفان حلقه در ابتدا راه سهل الوصولی را برای درمان پیشنهاد می‌‏دهد. 

این محقق با بیان اینکه چشیدن آسان طعم استادی از دیگر دلایل جذابیت این عرفان است بیان کرد:  به طور معمول تدریس و منصب استادی به کسی واگذار می‏‌شود که شرایط خاصی مانند؛اخلاق، شأن استادی، داشتن علم و ... را داشته باشد  اما روند استادی و تدریس در عرفان حلقه شکل متفاوتی دارد و افراد برای رسیدن به استادی یا مستری، تنها کافی است، دوره‏ کوتاه مدت مستری را بگذرانند یعنی منصب مستری برای فردی بدون هیچ مدرک کلاسیک (بی سواد) نیز صورت می‏‌گیرد. 

مغیثی، کسب درآمد را از دلایل دیگر در گرایش برخی به عرفان حلقه دانست و افزود: دستیابی به درآمدهای آسان و بدون تلاش زیاد، یکی از جذابیت‏‌های عرفان حلقه برای برخی طرفداران است و  متداول‏‌ترین راه درآمدزایی عرفان حلقه، برگزاری کلاس به شکل هرمی و دریافت مبالغ از شرکت‌کنندگان است.

وی تاکید کرد: البته اگر کسب درآمد به شکل صحیح و همچنین آسان صورت بپذیرد، اشکالی ندارد اما زمانی که چنین راهی منجر به تخریب علم و بیمار شدن یا تشدید بیماری انسان‏‌ها باشد، هیچ وجدان بیداری آن را قبول نمی‌کند.

مغیثی، اتصال با روح القدس را از دیگر جذابیت‌های عرفان حلقه برشمرد و گفت: عرفان حلقه اعتقاد دارد که با روش‏‌هایی می‌‏توان با روح القدس اتصال برقرار کرد؛ به عنوان نمونه؛ «هنگامی که انسان درخواستی داشته باشد، مستقیماَ از خدا درخواست می‏‌کند «فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ» ولی جواب درخواست او از طریق شبکه‏ شعور کیهانی (یدالله، روح القدس، جبرئیل و.... پاسخ داده خواهد شد.»

مغیثی در مورد دیدگاه این گروه در زمینه حجاب نیز عنوان کرد: این گروه معتقدند که تا رسیدن به درجات بالای عرفان، نیازی به حجاب نیست زیرا مانع جذب انرژی در فرد می‌شود.

captcha