تابلو فرش دستباف طرح سیدالشهدا(ع) در مشهد
کد خبر: 3607589
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۶
در افتتاحیه نمایشگاه «چشم ما حیرت» رونمایی شد؛

تابلو فرش دستباف طرح سیدالشهدا(ع) در مشهد

گروه فرهنگی: رونمایی از تابلو فرش دستباف طرح سیدالشهدا(ع)، در آیین نمایشگاه «چشم ما حیرت»، شامگاه گذشته، 18 خرداد در تالار قدس حرم مطهر رضوی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، افتتاحیه نمایشگاه عکس مستند اجتماعی از زائران اربعین با عنوان «چشم ما حیرت»، شامگاه گذشته، 18 خرداد، در تالار قدس آستان قدس رضوی با تأخیر بیست دقیقه‌ای برگزار شد.
در ابتدا مراسم، حبیبی، عضو گروه وارثین، اظهار کرد: منظور از همایش «چشم ما حیرت» یعنی چشم‌هایی که حیران هستند و حیرانی چشم‌ها از علاقه شدید به امام حسین(ع) نشأت می‌گیرد.
وی ادامه داد: نمایشگاه عکس مستند اجتماعی «چشم ما حیرت» از چهار سال پیش توسط مجتبی حیدری، عکاس مستند اجتماعی از مسیر بصره تا کربلا از زائران پیاده اربعین گرفته شده است.
تابلو فرش دستباف طرح سیدالشهدا(ع) در مشهد
داستان زندگی 10 موکب‌دار عراقی
حبیبی عنوان کرد: موضوع این عکس‌ها داستان زندگی 10 موکب‌دار عراقی است که با جان و شمال خود در این راه جان فشانی کرده و توسط عکاس مستند اجتماعی به تصویر کشیده شد.
وی ادامه داد: این همایش که در جوار امام رضا(ع) با برپایی نمایشگاه عکس، در ورودی باب‌ الجواد(ع) برگزار می‌شود. امیدواریم بین دو ملت شیعه عراق و ایران اتحاد بیشتری برقرار کند.
حبیبی تصریح کرد: امیدواریم با اتحاد هر چه بیشتر بین دو کشور، مشت بزرگی بزنیم بر دهان تمام کسانی که می‌خواهند بین این دو کشور تفرقه بی‌اندازند.
در ادامه مراسم، محمدامین توکلی‌زاده، مسئول روابط عمومی آستان قدس رضوی عنوان کرد: «چشم ما حیرت» تلاش ارزشمند هنری برای انتقال مفاهیم بزرگ راهپیمایی در حماسه اربعین حسینی است.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه حاصل تلاش چهار ساله عکاس مستند اجتماعی برای تبادل فرهنگی بین کشور عراق و ایران است، اظهار کرد: اربعین امام حسین(ع) در جامعه امروز مرز قومیت و دینی را درنوردیده و توانسته به میعادگاه عاشقان امام حسین(ع) تبدیل شود.
تابلو فرش دستباف طرح سیدالشهدا(ع) در مشهد
توکلی‌زاده تصریح کرد: نمایشگاه «چشم ما حیرت» لحظات ثبت شده از اربعین حسینی از اقشار مختلف، هنرمند، معلول، مسلمان و مسیحی را به نمایش می‌گذارد.
اعزام بیش از دو هزار خادم رضوی به اربعین در سال گذشته
توکلی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته بیش از دو هزار و 200 خادم از آستان قدس رضوی در اربعین حاضر بودند، اظهار کرد: آستان قدس موکب‌هایی را در ایام اربعین در مرز مهران و شلمچه و چذابه، نجف به کربلا برپا کرده و میزبان زائران بوده است.
وی با اشاره به اینکه انتقال مفاهیم فرهنگی آهسته رخ می‌دهد، عنوان کرد: ماندگاری آن بیشتر خواهد بود متأسفانه در دنیا فرهنگ مظلوم واقع شده است.
مسئول روابط عمومی آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه فرهنگ، رسانه از مظلومیت بیشتری برخوردار است تلاش ما این است که کمک کنیم تا هنرمندان سفیران هنری در اتفاقاتی نظیر اربعین در کربلا باشند.
توکلی‌زاده بیان کرد: هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم فرهنگی و مذهبی و حماسه اربعین است.
در ادامه مراسم تعزیه عراقی‌ها به صورت زنده به اجرا درآمد. تعزیه‌ای که با لحن عرب و با سوز و گداز بر جان‌ها نشست.
علیرضا تندرو، کارآفرین برتر و بانی برپایی نمایشگاه «چشم ما حیرت» در ادامه مراسم، عنوان کرد: بین این همه آدم که درگیر روزمرگی هستند. خوشحالم که در آستانه میلاد امام حسن مجتبی(ع) در مشهد هستم.
تابلو فرش دستباف طرح سیدالشهدا(ع) در مشهد
تندرو افزود: خوشحالم که سهم کوچکی در برپایی نمایشگاه دارم و عضو کوچک گروه وارثین هستم. کار کردن برای اهل بیت(ع) سخت است و باید از تمام وجود خود نذری برای اهل بیت(ع) انجام دهید.
سیده ناهید حسینی، کارآفرین فرش در ادامه در خصوص اثر تابلو فرش خود با موضوع اربعین که رونمایی شد، بیان کرد: جامعه‌ای که از نظر اقتصادی قوی باشد می‌تواند فرهنگ را به تصویر بکشد و فرهنگ را به کشورهای دیگر انتقال دهد.
وی ادامه داد: ما از طریق قالی فرهنگ کشور را به کشورهای دیگر منتقل کردیم و خوشحالم که توانستم طبق فرامین رهبری به موضوع اقتصاد مقاومتی، در زمینه فرش کارآفریی کنم. 
تابلو فرش دستباف طرح سیدالشهدا(ع) در مشهد
 در پایان مراسم از قالیچه دست‎بافت حرم سیدالشهدا(ع)، سیده ناهید حسینی، کارآفرین برتر در زمینه قالی رونمایی شد و به 10 شخصیت عراقی که از زائران در اربعین پذیرایی می‌کنند توسط مادران شهید در ایران و عراق تندیس‌هایی اهدا شد.
captcha