سومین جلسه هشتمین دوره خبرنگاری قرآنی
کد خبر: 3572144
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴

سومین جلسه هشتمین دوره خبرنگاری قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ: سومین جلسه از هشتمین دوره خبرنگاری قرآنی با هدف شناخت سبک‌های خبرنویسی و تکنیک‌های پوشش خبری در سالن همایش‌های خبرگزاری بین‌المللی قرآن تشکیل شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سومین جلسه از هشتمین دوره آموزش خبرنگاری قرآنی عصر روز سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه با حضور محمدصادق دهنادی، روزنامه‌نگار، نویسنده و رئیس فرهنگ سرای معرفت و علاقه‌مندان به خبرنگاری قرآنی تشکیل شد.
دهنادی مدرس این جلسه در آغاز به بیان انواع لید در خبرنویسی پرداخت که شامل: لید سؤالی، لید تاریخی، لید تشریحی، لید تمثیلی، لید فهرستی و لید غیرمتعارف و ... است. لید سؤالی و استفهامی برای تشویق مخاطب به خواندن خبر و جذاب‌تر کردن خبر استفاده می‌شود. همچنین لید غیر متعارف را لیدی دانست که از ذوق و هنر خبرنگار سرچشمه می‌گیرد.
این روزنامه‌نگار ادامه داد: سبک‌های مختلفی برای تنظیم خبر وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سبک هرم وارونه، تاریخی، تاریخی همراه با لید اشاره کرد.
دهنادی با بیان اینکه خبر هر چه طولانی‌تر باشد تعداد خوانندگان کمتر است، گفت: در سبک هرم وارونه مطالب مهم در ابتدای خبر و مطالب فرعی در اواسط خبر آورده می‌شود و در این سبک معمولاً عنصر چه مهم‌تر است. به همین خاطر سبکی ارزشمند و مهم به‌ حساب می‌آید، همچنین در سبک تاریخی موضوع از ریشه بررسی می‌شود و هر خبر و ارزشی در جای خود بیان می‌شود.
وی افزود: آن چه متن خبر را از سایر سبک‌ها جدا می‌کند متصل بودن پاراگراف‌های موجود در متن خبر است که اتصالی ظاهری نیست بلکه به کل محتوا بر می‌گردد.
دهنادی در ادامه به بیان تکنیک‌های مورد استفاده در رسانه‌ها برای پوشش خبری پرداخت. این تکنیک‌ها شامل پیشینه و سابقه رویداد خبر، کلی بافی، حذف خبر، ماساژ پیام و زمان‌بندی است.
 وی در پایان گفت: امروزه سواد رسانه‌ای جایگاهی مهم و باارزش دارد و در مواجه با هر خبر باید از منبع خبر و جهت‌گیری خبر آگاهی کامل داشته باشیم.








فاطمه بغدادی
captcha