ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند + عکس
کد خبر: 3522858
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
استاد دانشگاه آلمان:

ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند + عکس

گروه بین‌الملل: کاترینا مولر با اشاره به رابطه عاطفی جامعه ایرانی با ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) گفت: ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند.

ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند + عکس
کاترینا مولر، استاد دانشگاه توبینگن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان امسال به مناسبت دهه کرامت و سالروز ولادت با سعادت امام هشتم شیعیان جهان، 4 ویژه‌برنامه با عنوان «شب سلطان خراسان» را در سفارت ایران در برلین، شهر ماگدنبورگ، مسجد الرضا(ع) و موزه مردم‌شناسی برلین اجرا کرد که با استقبال گسترده ارادتمندان و عاشقان اهل بیت(ع) مواجه شد.
سید‌علی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در برلین گزارشی از این برنامه‌ها را به قلم خود در اختیار ایکنا قرار داد که در زیر می‌خوانیم:
شب خراسان عنوان مجموعه برنامه‌های متعددی بود که هم‌زمان با دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه الاف تحیة و الثنا به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان در برلین برگزار شد.
در آخرین سلسله این برنامه‌های فرهنگی، دینی و هنری، موزه مردم‌شناسی برلین واقع در محله دالم شب گذشته، 24 مردادماه، میزبان سیصد و اندی میهمان بود که بر کناره سفره معنوی سلطان ایران، شاه خراسان امام هشتم شیعیان نشسته بودند.
طی این برنامه دو فیلم مستند مطبخ معموره و استن حنانه با زیرنویس برای مهمانان آلمانی و ایرانی به نمایش درآمد.
نگاه خاص استاد دانشگاه آلمان به امام رضا(ع)
همچنین خانم کاترینا مولر، استاد دانشگاه توبینگن آلمان که دکترای خود را با موضوع تأثیر زیارت حرم رضوی بر روحیه و سرنوشت انسانی به پایان رسانیده است، به دو زبان فارسی و آلمانی برای حاضران سخنرانی کرد.
در نگاه وی ایرانیان را بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌توان کرد. او درباره رابطه عاطفی جامعه ایرانی و روضه رضوی باور داشت که گونه‌ای از معنویت عمیق در فضای عمومی حریم حرم این آستان چنان تجلی دارد که بی تردید تأثیر عمیق آن سبب می‌شود که یک ایرانی فارغ از سطح باورمندی مذهبی در آن فضا به چنان میزانی از آرامش و تسکین نائل شود که کمتر مصداقی از آن را برای سایر اماکن مذهبی و فرهنگی می‌توان برشمرد.
ارتباط نامرئی؛ اما پر جذبه میان حرم و زائران
کاترینا مولر که بیش از یک سال و اندی در موضوع پژوهشی خود با زوار این آستانه به گفت‌وگو نشسته است، در بخشی دیگر از سخنان خود تأکید کرد: یک حس ارتباط نامرئی؛ اما پر جذبه میان حرم و انسان‌هایی که در حریمش گرد می‌آیند، برقرار می‌شود که بدون شک یک مردم‌شناس برای درک آن  باید بسیار بکوشد تا بتواند بر جذبه‌های عرفانی و پیوندهای معنوی آن وقوف یابد.
مولر از این جهت بسیار مشعوف است که توانسته به بخشی از این مناسبات معنایی از دل گفت‌و‌گو با زواری نائل شود که صدها کیلومتر راه را طی کرده تا چند روزی از عمر خود را در جوار این بارگاه ملک پاسبان سر کنند.
در نگرش خانم مولر، ظرفیت و ضرورت مطالعه درباره ایران چنان بالا و عمیق است که به بیان وی شایسته آن است امروزه که ده‌ها محقق آلمانی برای یک ترم تحصیلی در ایران به سر می‌برند و ده‌ها دانشجوی ایرانی برای یک دوره تحصیلی در آلمان مشغول طی مدارج علمی هستند، این تناسب را بر هم زده و برای تنظیم یک رابطه واقعی علمی و ارتقاء سطح خرد اجتماعی جامعه آلمان شرایطی را فراهم آورد که محققان آلمانی برای یک دوره تحصیلی کامل در ایران گذران عمر کنند و ایرانیان یک ترم تحصیلی خود را در آلمان بگذرانند.
در بخش دیگر این برنامه علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان نیز با تأکید بر تأثیر اجتماعی و اقتصادی وقف خاصه در آستان قدس رضوی به رابطه عمیق ایرانیان از ادوار کهن در این زمینه و تأثیرات آن اشاره کرد.
آخرین سفیر آلمان در ایران، برنارد اربل نیز دیگر سخنران مراسم بود. سفیر آلمان که خود سه بار فرصت دیدار از حرم رضوی را طی دوران مأموریت خود داشته است با قدردانی از ابتکار سیدعلی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در برلین، سید علی موجانی در اجرای یک برنامه ویژه دو زبانه که پیوندی است میان علم، فرهنگ، هنر و مذهب تشیع، تأکید کرد: ایران و آلمان از ظرفیت تأثیرگذاری برای تبادلات فرهنگی و اجتماعی برخوردار هستند.
در نگاه وی سخنان کاترینا مولر نشان مهمی است از ظرفیت ناشناخته ایران و ایرانیان برای جامعه آلمان که با کمک چنین نشست‌هایی می تواند شناسایی شود.
آوای دلشدگان خراسانی در وصف علی بن موسی الرضا(ع)
در بخش دیگری از این شب فرهنگی و مذهبی گروه عشاق تربت جام به رهبری هنرمند آن دیارعبدالله عبدی قطعاتی دلنشین از آوای دلشدگان خراسانی در وصف مولایشان علی بن موسی الرضا(ع) را به همراه آئین سنتی آن ناحیه در بازی چوب و هتن را اجرا و به نمایش گذاشتند که با استقبال فراوان جمعیت سیصد نفری موجود در سالن همایش مواجه شد.
بخش پایانی این برنامه نیز با بیان رایزن فرهنگی درباره میهمان‌نوازی درگاه آن حضرت از دلدادگانی بود که به پابوس آن مقام نائل شده و از خوان حضرتش تبرک می‌جویند.
حاضران؛ میهمان سفره متبرک به نمک روضه رضوی
سید‌علی موجانی با اشاره به قدم‌های نهاده شده بر این آستان اشاره داشت که با تمهید رایزنی با نمک و برنج دریافتی از آن روضه عرش درجات و به جهت کسب تبرک از آن اوقاف هزار و اندی ساله طعامی برای هر یک از شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده تا خود را ولو در شش هزار و اندی کیلومتر دورتر از آن مشهد پاک بر خوان طعام بهشتی خورشید خراسان دریابند.  
شایان ذکر است که ظهر دیروز مراسم مشابهی نیز برای شیعیان مقیم برلین در مسجد الرضا(ع) این شهر برگزار شد که طی آن هم رایزن فرهنگی سفارت ایران در برلین با اشاره به رابطه میان حاضرین با ثامن الحجج خطاب به حاضران چنین بیان داشت که نقطه اشتراک ما و شما امروز با آن وجود مقدس آن است که هر دو غریب و مهاجر در غربت شده‌ایم. آن امام هزار و اندی سال پیش در آن غربت روح نیاکان ما ایرانیان را با آموزه‌های اخلاقی اسلام چنان عجین ساخت که محبت اهل بیت علیهم السلام در قلوب ما جاری و ساری ماند. پس تأسی به سیره آن بزرگوار سبب می‌شود که امروز هر شیعه در غربت مهاجرت از وطن مألوف خود بکوشد تصویری از کرامت و ارزش‌های اخلاقی اسلام را به منظر مخاطبان خود در دنیای غیر مسلمان تصویر کشد تا چه بسا هزاران سال دیگر مردمان این جوامع نیز همچون ما مفتخر باشند که میزبان مهاجرانی بوده‌اند که ارزش‌های اسلامی را با منش اخلاق و تربیت عجین ساخته و عرضه کردند.
در این مراسم و چند برنامه مشابه دیگر که طی روز شنبه در برلین و ماگدنبورگ آلمان توسط رایزنی برپا شد، گروه موسیقی سنتی خراسانی سلسله قطعاتی در نعت پیامبر و خاندان عصمت و طهارت را اجرا کرد.

ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند + عکس

ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند + عکس

ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند + عکس


ایرانیان بدون امام رضا(ع) معنا نمی‌شوند + عکس
captcha