بیش از ۵۰۰ سرود توسط گروه خیبر در جبهه‌های جنگ اجرا شد
کد خبر: 3456205
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

بیش از ۵۰۰ سرود توسط گروه خیبر در جبهه‌های جنگ اجرا شد

گروه هنر: سرپرست گروه سرود خیبر بسیج استان قزوین در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این گروه، گفت: در طول سال‎های دفاع مقدس بیش از ۵۰۰ اجرا در جبهه‌ها توسط گروه سرود خیبر انجام شد که عامل روحیه و تهییج رزمندگان بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، اصغر داداشیان‌پور جانباز و رزمنده دفاع مقدس و خادم الشهدای استان قزوین است که سال‌هاست با انجام فعالیت‌های متعدد فرهنگی در زمینه دفاع مقدس ارزش‌های انقلاب و جنگ هشت ساله را زنده نگه داشته و به نسل جوان انتقال می دهد. سرپرستی گروه سرود خیبر قزوین در سال‌های ابتدایی دهه شصت از جمله فعالیت‌های شاخص این یادگار دفاع مقدس می‌باشد.

داداشیان‌پور در گفتگویی با ایکنا به تشریح فعالیت‌های گروه سرود خیبر در ایام دفاع مقدس در سطح کشور و استان قزوین پرداخته است.

وی شکل‌گیری گروه سرود خیبر را نقطه عطفی در عرصه فرهنگی و هنری کشور در سال‎های دفاع مقدس دانسته و اظهار کرد: این گروه در سال 1361 به همت بسیجیان پایگاه علویه در مسجد راه چمن قزوین تشکیل شد که به اجرای سرود در مناسبت های مختلف در استان و نقاط مختلف کشور و در جبهه های جنگ می پرداخت.

داداشیان‌پور در توضیح فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرا شده توسط این گروه عنوان کرد: در مقطعی اعضای گروه سرود را به 72 نفر افزایش دادیم که در دو گروه دیگر به نام گروه بدر و گروه خندق سازماندهی شدند و در اجراهای جمعی تمامی اعضا به شکل آرم جمهوری اسلامی در کنار هم قرار می گرفتند و اجرا می کردند.

این جانباز دفاع مقدس خاطر نشان کرد: برای گروه سرود پنج تک خوان انتخاب شده بود و هیچ وقت نگران تک خوان نبودیم و اگر مشکلی برای یکی از بچه ها پیش می آمد، نفر بعدی جایگزین می‌شد و شعرهای سرود را هم از اساتید استان خودمان، نظیر آقای یزدان‌پناه، آقای ناصح‌فر، آقای مولاوردیخانی و ... تهیه می کردیم.

وی  افزود: در طول سال‌هایی که به عنوان خدمتگذار اعضای گروه سرود فعالیت داشتم، اعضای گروه را که همگی دانش‌آموز بودند در ایام عید نوروز و تعطیلات تابستان به منظور اجرای سرود و روحیه دادن به رزمندگان به مناطق جنگی می بردیم و بیش از 500 اجرا در جبهه‌ها توسط گروه سرود انجام شد که عامل روحیه و تهییج رزمندگان بود و برخی از اجراها به قدری تاثیرگذار بود که رزمندگانی که تا چند ساعت بعد در عملیات به شهادت می رسیدند، عاشقانه به پهنای صورت اشک می ریختند و یکی از این سرودهای زیبا و تاثیرگذار که برای رزمندگان اجرا می شد نوشته‌های یک رزمنده به مادرش بود که در قالب شعر به این شکل آماده شده بود: تو توکل به خدا کن، تو به زینب اقتدا کن، بهر پیروزی اسلام، من می جنگم تو دعا کن و... .

داداشیان‌پور ادامه داد: در مناسبت‌های مختلف نیز در استان قزوین و در نقاط دیگر کشور اجرا داشتیم، یادم می‌آید در جشن میلاد امام زمان(عج)، 13 اجرا در یک روز داشتیم که در مدارس، مساجد، کارخانجات و... انجام شد و وقتی که به استان‌های دیگر برای اجرا می‌رفتیم مردم فکر نمی‌کردند که از یک مسجد و از یک پایگاه بسیج چنین گروه سرودی شکل گرفته باشد و قابل توجه است که تمامی هزینه‌های گروه توسط کمک‌های مردمی تامین می شد، کوپن پارچه‌ای که برای خانواده ها اعلام می شد، خانواده ها کوپن شان را در اختیار ما می گذاشتند و انواع امکانات را خود مردم برای ما تهیه می کردند و در واقع همه چیز گروه سرود مردمی بود و دقیقا همین عامل موفقیت ما بود. 

وی در توضیح فعالیت‌های دیگر گروه سرود، افزود: هیچ وقت اجازه نمی‌دادیم بچه ها از درسشان غفلت کنند، برای بچه‌هایی که از لحاظ درسی ضعیف بودند کلاس تقویتی تشکیل می دادیم، بین بچه ها مسابقات ورزشی برگزار می کردیم و هدایایی جهت تشویق برایشان تهیه می کردیم و از همین طریق جذبشان می کردیم. هیاتی هم به نام عاشقان ثارالله با حضور اعضای گروه تشکیل دادیم که در شب‌های جمعه در منازل شهدا برگزار می شد و تمامی کارها و هماهنگی های هیات توسط خود بچه‌ها انجام می شد. 

داداشیان‌پور در پایان عنوان کرد: بعد از سال 1364 مسئولیت گروه سرود را برادر بزرگوارمان، آقای ارداقیان بر عهده گرفت که از جمله ابتکارات ایشان تلفیق گروه موزیک مسجد با گروه سرود بود که اجرای گروه سرود در محضر امام خمینی(ره) در سال 1367 در زمان ایشان انجام گرفت.

captcha