ترسیم هنر اسلامی با تأسی از سیره عملی شهدا امکانپذیر است
کد خبر: 1395440
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
قنادیان:

ترسیم هنر اسلامی با تأسی از سیره عملی شهدا امکانپذیر است

گروه جهاد و حماسه: رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه ترسیم هنر اسلامی با تأسی از سیره عملی شهدا امکانپذیر است، بر لزوم پیوند خوردن نویسندگان، شاعران و فیلم‌سازان با ارزش‌های والایی همچون ایثار و شهادت تأکید کرد.

حسن قنادیان، رئیس سازمان بسیج هنرمندان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه رفیع هنر در جامعه امروز، گفت: حرکت در وادی فرهنگ و ادب، ویژگی‌های خاص خود را دارد. با یک تلاش معمولی و کند انسان نمی‌تواند رسالت خود در وادی هنر و ادبیات را به انجام برساند، بنابراین باید با یک حرکت مجاهدانه، توکل به خدا و خستگی‌ناپذیری در این مسیر حرکت کرد تا بتوان به اهداف از پیش تعیین شده خود در عرصه هنر دست یافت.

اهمیت هنر اسلامی و ایرانی

قنادیان با تأکید بر اهمیت هنر و فرهنگ اسلامی و ایرانی، اظهار کرد: علاوه بر ویژگی خاص این عرصه، فعالیت در راستای هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نیازمند مجاهدتی خاص است و باید با رعایت اصول و قواعدی خاص در این زمینه قدم برداشت.

وی در بیان تعریف مجاهدت در عرصه تهیه محصولات دفاع مقدسی و انقلابی، یادآور شد: مجاهدت به این معنا است که پیش از هر چیز، باید از خودت و از آنچه که انسان را زمین‌گیر کرده، هجرت کرد تا بتوانی به آرمان‌ها دست پیدا کنی. باید از خود گذشت تا بتوان این مجاهدت را داشت.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه ادبیات و هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هنری است که امام(ره) آن را از ذلت آن دوران بالا آورده و به اوج عزت رسانده است، تصریح کرد: این حوزه ناب و اسلامی نیز باید ویژگی‌های خاص خود را داشته و هنرمندان، نویسندگان و شاعران نیز برای اجرایی شدن آن، ویژگی‌هایش را به اجرا بگذارند.

دوری از ناخالصی‌ها و پستی‌ها؛ لازمه ترسیم عرصه دفاع مقدس

وی افزود: اولین ویژگی بارز فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب در عرصه هنر و ادبیات این است که هنرمندان اعم از نویسندگان، شاعران، فیلمسازان و ... باید خود را از پستی‌ها و ناخالصی‌هایی که هنر را در عصر امروز مورد هجمه قرار داده است، پاک و خالص کند.

قنادیان متصل شدن به ارزش‌های والایی همچون ایثار و شهادت را به عنوان دومین ویژگی هنر و فرهنگ اسلامی دانست و افزود: اگر قشر هنرمند و ادیب به این ارزش‌ها دست یافت، یک مجاهد، ایثارگر و رزمنده است.

وی بیان کرد: امسال که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است، سنخیت جدی‌تری با موضوع دغدغه‌های هنر و فرهنگ اسلامی دارد. هنرمندان به عنوان سربازان این سنگر، باید حرکت مجاهدانه در بعد وجودی خود و در بعد خارجی، مقابله با استکبار و اندیشه‌های غرب‌گرایانه را داشته باشند.

ولایت‌پذیری؛ ویژگی بارز شهید شاخص جامعه هنری

رئیس سازمان بسیج هنرمندان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح ویژگی‌های شهید محمدباقر روحی، شهید شاخص امسال جامعه هنری کشور پرداخت و گفت: محمدباقر روحی اسوه ولایت‌پذیری بود. وی بی‌حرمتی از سوی افسر بعثی را تحمل نکرده و در مقابل آن ایستادگی کرد و به درجه رفیع شهادت نائل شد. این شهید هنرمند که در عرصه هنر به ویژه خوش‌نویسی فعال بود، به عنوان شهید شاخص امسال از سوی بسیج هنرمندان معرفی شده است.

قنادیان اظهار کرد: شهدای ما ارزش‌های زیادی برای ما به یادگار گذاشته‌اند؛ هنرمندان، ادیبان و شاعران نیز باید با الگوگیری از سیره عملی شهدا، راه درست ارائه و جهانی‌سازی هنر ایرانی - اسلامی را بیابند.

captcha